ОПИС ДОСВІДУ
Навчання заради
навчання, без задоволення від діяльності або без інтересу до предмета
викладання?
Навчання без
особистих інтересів та користі?
Навчання для
соціальної ідентифікації?
Навчання заради успіху або страху невдач?
Навчання з примусу або під тиском?
Навчання, що ґрунтується на
соціальній меті, вимогах та цінностя?
Безумовно,
соціальне замовлення суспільства вимагає від закладів освіти
підвищення якості навчання та виховання, розвиток та формування конкуренто-
спроможного випускника. Тому нашій державі вигідний останній з наведених факторів мотивації навчання.
У нагоді нам стане досвід
відомого психолога і педагога водночас
Ільїна, який, досліджуючи
мотиваційну сферу дитини, спробував об’єднати
існуючі навчальні спонукання у такі групи:
-
соціальні;
-
спонукальні;
-
пізнавальні;
-
професійно-ціннісні;
-
меркантильні.
Соціальні
мотиви - це передусім прагнення особистості шляхом навчання утвердити
свій соціальний статус у суспільстві в
цілому, у певному соціальному колективі (сім’ї, класі та ін.).
Спонукальні
пов’язані з впливом на свідомість школяра певних чинників:
вимог батьків, авторитету вчителів, колективу однолітків та ін.
Пізнавальні проявляються
у пробудженні інтересів і реалізуються шляхом отримання задоволення від самого
процесу пізнання і його результатів. Пізнавальна діяльність людини є провідною
сферою в її життєдіяльності. Тому формування в учнів пізнавальних мотивів – провідний фактор успішності навчання, оскільки через нього реалізується природна потреба
людини.
Професійно-ціннісні відтворюють прагнення школяра отримати професійну
підготовку для участі у продуктивній сфері життєдіяльності. Ці мотиви вступають
в дію на етапі вибору професії і безпосереднього оволодіння професійною
освітою.
Меркантильні пов’язані безпосередньо з матеріальною вигодою особистості. Вони не є
вирішальними, діють лише вибірково, залежно від індивідуальних психологічних
особливостей конкретної людини. На таці важелів навчання лягають ліворуч
матеріальні речі і праворуч особисті, необхідні у певній професії знання.
Пропонуємо ознайомитися зі
змістом твору однієї школярки, у якому авторка розкриває сутність меркантильних взаємовідносин дітей і
дорослих.
Як нерозумно випрошувати те, чого можеш досягнути сам…
Певна, що питання
особистого щастя, власного добробуту турбує усіх, кому дана можливість вдихати
порухи атоми свіжого повітря. Чи то є світ комах і тварин, чи то є світ
людини. Можливо, ці слова спровокують у когось посмішку.
А проте ви не заперечите,
що ті самі мурахи турбуються про власний затишок у щоразу новій оселі, що і
працьовиті бджоли, і грайлива білочка, і м’якенький хом’ячок, і … занепокоєні
питанням власного харчу. Звісно, це відбувається на рівні інстинкту самозбереження.
Але ж світ природи і світ людини взаємозумовлені
(людина природа). Тільки людина
має здатність мислити, висловлювати власні думки, вона адаптує власні бажання
до своїх можливостей у суспільстві.
Так, меншенькі наші
братики та сестрички мріють про нову ляльку чи машинку з дистанційним
управлінням, про новеньке пальтечко чи
про омріяні ковзани, про цілий лантух
шоколадних цукерок, про компактний ноутбук, про віртуальні ігри, про
багатофункціональний смартфон…
Розглянемо досить діючу
модель: як домогтися бажаного? Спочатку
буде прохання, потім сила бажання мати «оцю» річ переросте у вимогу, яка, у
свою чергу, набуде ознак розпорядження. Далі
- протест у формі відмови від
вечері, небажання допомогти у домашніх справах, непослух і агресія у
найближчому соціальному оточенні (садочок, школа). А тоді солоні і такі теплі
краплинки з рідних оченят.
І, безумовно, на допомогу малечі
прийдуть товстенькі гаманці дорогих бабусь та дідусів, люблячих тіточок,
усміхнених хрещених… Доведеться й татові забути про зимові шини на авто, а
матусі – про новенький багатокамерний холодильник. І от –бажання здійснилося!!!
А моя мрія досить доросла: у
недалекому майбутньому я хочу стати лікарем.
Колись Г.Сковорода говорив, що світ – це театр. І кожен повинен для себе
обрати ту роль, яку він зможе найкраще виконати, ту, що відповідає його
нахилам.
Лікар… Це важко: наосліп, навмання маєш жити в чужих сльозах, у чужому горі. Ця людина –
самовідданий трудівник. Вона веде постійну війну за посмішку в житті людей:
Його кабінет і його палати,
Портрет його родини… Сльози марні.
Лікарі надягають білі халати,
Лікарі вмирають у лікарні.
Та усупереч усім складнощам, які
у спадок дарує професія лікаря людині, мною оволоділо непереборне бажання бути
потрібною, жити для людей, дарувати їм тепло свого серця. Я хочу розпалювати
ледь жевріючу жаринку, що є життям людини.
Знаю, на шляху до здійснення моєї мрії
досить діючій моделі «Як домогтися бажаного?»
не має місця. Уже сьогодні я муситиму боротися з власними
амбіціями, бажаннями та перешкодами, які «даруватиме» мені життя.
Примітка:
Радіє серце за школярку, яка, ще
навчаючись у 8 класі, визначила свою майбутню приналежність у сучасному
суспільстві, обравши професію типу «Людини – Людина». *Соціальний
мотив
На жаль, у сучасному дитячому шкільному
соціумі все частіше можна зустріти учнів, які насичують зміст власного життя на
придбання
цікавої модерної речі в обмін на
позитивний навчальний бал чи то з математики, чи то з української мови, чи то з
біології … . Така модель навчання зручна, взаємовигідна і для батьків, і для дітей.
Проте вчитель розуміє нестійкість привілейованої моделі навчання сучасного
учня. Педагог має цілеспрямовано
працювати над формуванням в учнів дієвих
мотивів.
Нерідко буває, що інтерес до навчального предмету,
пробуджений вчителем, переростає в глибокий інтерес до певної галузі науки і
визначає вибір життєвого шляху. Те, що говорить улюблена вчителька,
сприймається зовсім по-іншому, ніж те, що говорить дитині чужа людина.
Зацікавлений своїм предметом, з творчим підходом до їх
викладання, широкою обізнаністю та ерудицією вчитель власним прикладом впливає
на учнів. Школярам подобається в улюблених для них учителях, крім цих вмінь та
знань такі риси їх особистості, як чуйність, сердечність, уважність
до запитів та інтересів дітей. Поведінка вчителя, його моральне обличчя - все
це важливі фактори виховання позитивного мотиву учіння.
На бажання учнів вчитися також впливає і
оцінювання знань учнів. На перший погляд звичайна справа, але оцінка - це вміння вчителів знайти правильний підхід до кожної дитини,
вміння плекати в її душі вогник прагнення до знань. Оцінка не повинна
принижувати гідність учня, карати за незнання, адже він тільки вчиться. Оцінка
не повинна бути моральним батогом, яким постійно залякують дитину і батьки, і
деякі вчителі.
Так, при оцінюванні рівня
сформованості комунікативних умінь учнів можна останнім запропонувати заповнити
тематичні аркуші. Така форма оцінювання навчальних досягнень враховує думку не лише
вчителя, а й товаришів та навіть самого учня. А це у свою чергу зменшує рівень
агресивності учня до вчителя у разі низького балу.
1.
«Оцінка умінь висловлюватися аргументовано»:
Клас ____________
|
Самооцінка
|
Оцінка учасників групи
|
Оцінка вчителя
|
||||||
Прізвище, ім’я учня
|
З*
|
Ч*
|
І*
|
Н*
|
1**
|
2**
|
3**
|
4**
|
|
Критерії/рівні
|
|||||||||
Аргументи засновані на фактах
|
|||||||||
Аргументи чіткі й логічні
|
|||||||||
Аргументи переконливі
|
*
*З – завжди
Ч – часто
І – іноді
Н – ніколи
**1 -
відповідає 1- 3 балам
загальношкільної шкали оцінювання
2 - … 4 – 6 …
3 - … 7 - 9
…
4 - … 10 – 12 …
2.
«Оцінювання учнем участі в роботі малої групи»:
Клас ____________
|
Самооцінка
|
Оцінка учасників групи
|
Загальна оцінка
|
||||||
Прізвище, ім’я учня
|
З*
|
Ч*
|
І*
|
Н*
|
1**
|
2**
|
3**
|
4**
|
|
Критерії/рівні
|
|||||||||
Я дотримуюся
правил роботи у групі
|
|||||||||
Я сумлінно виконую свої обов’язки
|
|||||||||
Я беру активну участь в обговоренні
|
|||||||||
Я підбадьорюю членів групи
|
3.
«Загальна оцінка роботи учня у групі»:
Клас
________
|
Самооцінка
|
Оцінка учасників групи
|
|
Прізвище, ім’я учня ______________
|
Прізвище, ім‘я
|
Оцінка
|
|
Критерії
Працював
найкраще
|
1.
|
||
Працював
добре
|
2.
|
||
Працював
посередньо
|
3.
|
||
Незначний
внесок у працю
|
4.
|
||
Майже не працював
|
5…
|
Зміст колонки «Критерії оцінювання» можна варіювати залежно від теми уроку.
На початку нинішнього століття
концепція особистого портфоліо учня
розробляється і в Україні, тоді
як у США до проблеми оформлення індивідуальної майстерності учнів звернулися ще у другій половині минулого
століття. Сьогодні з’являються численні статті, присвячені сутності даної
новації (Алексєєва К., Афанасьєва Т.,
Бірюкова Н., Захарова О., Опаріна Н., Новикова
Т., Пінський А., Є.Полат). Таке нововедення трактують і як інструмент самооцінки самостійної
пізнавальної, творчої праці учня, рефлексії його власної діяльності (Є.Полат) ,
і водночас для вчителя – засіб зворотнього зв’язку й інструмент оцінної
діяльності (Бірюкова Н., Опаріна Н.).
Єдиних вимог до створення папки успіху
немає. Зміст залежить від конкретного вчителя, класу, поставлених цілей.
Пропонуємо такий перелік робіт «папки успіху»:
-
життєве кредо учня;
-
візитівка;
-
читацький щоденник (українська література) або зошит власних опорних схем (українська мова);
-
результати контрольних робіт;
-
письмові роботи;
-
анкети;
-
оцінні листи;
-
матеріал індивідуальних та групових
проектів;
-
малюнки, ілюстрації до творів;
-
грамоти, свідоцтва;
-
світлини уроків, дозвілля;
-
архів родинного фото тощо.
Перші матеріали – анкети («Що таке література й навіщо її вивчати?»,
«Чи потрібно вивчати рідну мову?», «Мої
цілі на І семестр») – вкладаються на початку навчального року. Саме вони
вказують на прогнозований результат,
який і буде відстежуватися.
Анкета «Чи
потрібно вивчати рідну мову?»
учня (учениці)
…. класу
______________________________________________________________________
Що з цього
приводу думають:
Я:
_______________________________________________________________________________________
Мій друг:
_______________________________________________________________________________________
Мої батьки:
_______________________________________________________________________________________
Вчені, письменники, автори книг: _______________________________________________________________________________________
Учителі:
_______________________________________________________________________________________
Анкета «Мої цілі на ___ семестр 20
__ -
20 __ навчального року»
учня (учениці) …. класу
______________________________________________________________________
Головні цілі , яких я хочу досягнути в наступному
семестрі:
1.Гарно підготуватися до екзаменів.
2. Навчитися самостійно працювати з довідковою та
спеціальною літературою.
3. Отримати гарну семестрову оцінку з української
літератури.
4. Нічого не хочу.
5. …
Або ж скористатися системою оцінювання навчальних
досягнень учнів, запропонованою українським
філософом Г.Сковородою:
ð Весма остр
ð Зверок острой
ð Гораздо понят
ð Очень понят
ð Понят
ð Кажется понят
ð Не понят
ð Не очень понят
ð Весьма не понят
ð Кажется не годен
ð Не годен
ð Самая негодница
ð Туповат
ð Туп
ð Очень туп
Не
менш важливою є роль батьків. Дослідження доводять, що успішне навчання
дітей у школі залежить від певних особливостей поведінки батьків, якщо
вони допомагають дітям розвивати впевненість у власних силах,
заохочуючи до виконання посильних завдань у школі і вдома.У таких родинах діти
оточені теплом та любов'ю, а методи контролю й підтримки дисципліни характерні
скоріше для авторитетного, ніж авторитарного стилю батьківської поведінки. Діти
знають межі дозволеного, але при цьому почуваються у безпеці і впевнені, що їх
люблять.
І,
напевно, найважливіше, що батьки встигаючих учнів постійно спілкуються з
ними. Аналізують разом прочитану книгу або переглянутий фільм, уважно
вислуховують їхню думку, регулярно розмовляють із ними. Батьки підтримують
інтерес дітей до пізнання і подають їм у цьому приклад.
У
нагоді стануть слова вже згаданого нами раніше педагога В.О.Сухомлинського:
«Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні,збудити в їхніх серцях
почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання».
Так, у школі можна спланувати
проведення проектної роботи з дослідження, наприклад, фольклорної спадщини
рідної місцини. Це допоможе школярам включитися в активну
соціальну дію. Адже учні матимуть змогу не лише провести сухий запис матеріалу,
а й можливість поспілкуватися з людьми похилого віку, з бібліотекарями, залучити
у процес власних батьків, рідних. Така форма роботи дозволить учням поєднати
улюблене заняття «сидіння за комп’ютером» з пошуком необхідних інтернет – ресурсів з досліджуваної теми. У
такій парадигмі взаємодії усіх учасників навчального проекту спрацює принцип
зворотнього отримання інформації: учитель учень вільні учасники проекту. Дитина
знаходиться в епіцентрі творчих пошуків, вона отримує задоволення і певний
досвід у спілкуванні з оточуючими, близькими їй людьми, вона має можливість
реалізувати свої здібності у створення фотоматеріалів, відеозаписів з
подальшим їх розміщення в улюблених
соцмережах. Щоб навчити дитину, треба не просто передати їй знання
і вміння, а й викликати в неї відповідну активність, пізнавальну чи практичну.
Нижче ми подаємо план роботи над
проектом тривалого терміну виконання «Дослідження фольклорної спадщини
Щорсівщини»:
1. Індивідуальний запис пісень, що побутують в родині. (ЖОВТЕНЬ-ЛИСТОПАД)
2.
Соцопитування. Інтерв’ювання. Індивідуальне відвідування осель за місцем
проживання. Запис календарно-обрядових пісень. (ГРУДЕНЬ-СІЧЕНЬ)
3.
Колективне відвідування шкільної бібліотеки. Опрацювання творчої праці Куса
Л.А. «У плині часу…» (ГРУДЕНЬ)
4.
Проведення хвилинок «мудрості» на уроках української літератури. Обговорення
ідейного змісту попередньо записаних учнями прислів’їв і
приказок. (ЛЮТИЙ)
5.
Колективний запис фольклорних творів від жителя села Займище. Фотографування.
Побіжне інформування з перших вуст про пройдені
кінозйомки фільмів «Важкий пісок», «Я тебе нікому не віддам», «Медова
любов». (БЕРЕЗЕНЬ)
6. Рольове
читання записаних учнями казок. (КВІТЕНЬ)
7.
Укомплектування зібраного матеріалу. Випуск кольорових флаєрів «Заспіваймо нашу
пісню!», «Народ говорить…», «Про кіно…».
У психолого-педагогічній літературі ми
знайдемо поділ мотивації навчальної
діяльності учнів на зовнішню і внутрішню за критерієм її перебігу. Відсутність
внутрішнього стимулу сприяє зростанню напруження, зменшенню спонтаності, що
справляє пригнічуючу дію на креативність дитини, тоді як наявність внутрішніх
мотивацій сприяє виявленню безпосередності, оригінальності, зростання
креативності та творчості.
Учні із зовнішньою мотивацією, як правило, не одержують задоволення від
подолання труднощів під час вирішення навчальних завдань. Тому такі діти
обирають простіші завдання й виконують лише те, що необхідно для одержання
підкріплення. В умовах школи таким підкріпленням найчастіше є оцінка вчителя,
вдома - винагорода, подарунок, похвала. Тому вчитель має озброїтися системою тематичних
карток, які вміщували б різнорівневі
завдання за кольорами: червоний – вищий рівень складності завдань,
блакитний - середній, жовтий – низький.
Або ж запропонувати ігрову форму роботи на уроці за макетом відомих телепрограм
«Найрозумніший», «Поле чудес», «Колесо фортуни», «Морський бій», «Крісло
неправди». Ми спробували спроектувати такий
урок (див. додаток). За результатами проведення нетрадиційного уроку, можна
ствердно сказати: учні отримали необхідну навчальну інформацію з тривким
імпульсом надалі вчитися граючись.
Зрозуміло, що щоразу вчитель не
проводитиме уроки у формі гри, вікторини, КВК, брей-рингів, інших
інтелектуальних змагань. Це пояснюється
браком фактичного часу і програмними вимогами до тематичного викладу матеріалу.
Тому система дієвих спонукань у навчальному процесі має бути присутня на уроці постійно, але фрагментарно,
епізодично, аби навчальний процес не набув ознак шоу. Розглянемо кілька етапів
мотивації навчальної діяльності учнів,
як необхідний елемент будь-якого предметного уроку.
Вспупна мотивація
активізує навчальну діяльність учнів, сприяє формуванню початкового
бажання освоїти навчальний матеріал, викликає інтерес до процесу навчання.
Вступна мотивація може здійснюватися у
формі
бесіди, показу відеофрагментів, прослуховування аудіозапису, демонстрації того чи іншого предмета або явища, на яке буде спрямовано весь процес навчання, передбачення теми уроку, виправлення помилок тощо. Нижче подаємо фрагмент уроку-дослідження «Говоримо по-модньому», який є частиною мотиваційного етапу навчальної діяльності учнів.
бесіди, показу відеофрагментів, прослуховування аудіозапису, демонстрації того чи іншого предмета або явища, на яке буде спрямовано весь процес навчання, передбачення теми уроку, виправлення помилок тощо. Нижче подаємо фрагмент уроку-дослідження «Говоримо по-модньому», який є частиною мотиваційного етапу навчальної діяльності учнів.
Заздалегідь підготовлені учні розігрують діалог
(можливий варіант аудіозапису ), інші фіксують помилки, записуючи їх:
Діалог
Зустрілися два друга, які не бачилися давно.
-
Хелоу, кент!
Як вчора на дискарі?
-
Привіт, Сашко.
Ми вчора відвідали вечір, присвячений Міжнародному жіночому дню – Восьме
березня.
-
Так, що? І
дискаря не було?
-
Ні, ми
подивилися чудовий концерт, присвячений жінкам, дівчатам нашої школи.
-
Во, блін!
Галімо. Харашо, шо я не пішов. Вчора родаків дома не було, то у мене учора отривались. Такі приколи були… Слухай,
братан…
-
Вибач, Миколо,
не розумію я тебе. Ти якою мовою говориш?
-
Ну ти
Андерсен! Якою мовою – українською, в натуре.
-
Я знаю іншу
мову. Таких слів немає у словниках. Перепрошую, я поспішаю. Зустрінемося потім.
Бувай.
-
Давай ще
побазарим. Ех ти, а ще друг називається….
Обмін думок, висловлювання особистих вражень.
Коментування записів.
Зачарований
квадрат
Е1
|
Б33
|
О54
|
В17
|
У40
|
Е10
|
Е3
|
Л28
|
Е12
|
С18
|
К4
|
И27
|
Я60
|
Н2
|
О29
|
У43
|
М39
|
И7
|
Е32
|
Й4
|
Д6
|
В67
|
И16
|
В30
|
И37
|
О5
|
О21
|
М26
|
О36
|
Л15
|
С59
|
К53
|
Н9
|
А50
|
П41
|
А48
|
С31
|
В11
|
Н8
|
О38
|
И20
|
О45
|
С55
|
Е14
|
Е25
|
Л35
|
Т44
|
Я19
|
Л42
|
У23
|
В72
|
Т47
|
В58
|
М22
|
Т51
|
І61
|
Б49
|
Н56
|
С13
|
У34
|
И77
|
Н24
|
Л79
|
В74
|
Л65
|
Г68
|
Л70
|
Ь52
|
Н46
|
О66
|
О69
|
В75
|
П62
|
О71
|
Ш78
|
І76
|
И57
|
У73
|
Е63
|
О80
|
Прочитайте уривок з твору І.П.Котляревського!!!
Поточна
мотивація забезпечує оптимальне педагогічне спілкування в процесі навчання, сприяє
формуванню стійкого інтересу до навчальної діяльності та підтримує цей інтерес
на всіх етапах навчання:
- -
у процесі його пояснення (бесіда, лекція, розповідь, інсценізація, інтерв’ювання, демонстрація
навчальних проектів, імпульсивний запис тез, аудіювання, складання опорних схем
з особистим повторним поясненням навчального матеріалу, розігрування усних
діалогів, малювання, релаксаційні фрагменти, запитання до старшокласників тощо):
УКРАЇНСЬКІ
СІЧОВІ СТРІЛЬЦІ
серпень 1914 рік
ВІЙСЬКО УСС у складі
АВСТРІЙСЬКОЇ армії
писали натхненні вірші
пісні
підтримували під час коротких хвилин відпочинку
створювалися мистецькі гуртки в польових умовах – «ПРЕСОВАНА КВАРТИРА»
ГАЛИЧИНА
- -
у ході виконання практичних завдань (розв’язання задач і завдань з ключем, театралізація, дослідження,
експерементування, складання алгоритмів під керівництвом, використання
інтернет-ресурсів, фізкультхвилинка, артикуляційна гімнастика, робота у групі,
епізодичні конкурси, вікторини, тестування, редагування учнівських робіт,
ліричні відступи, словесні хвилинки, списування із самоперевіркою,
складання ряду запитань для товариша,
робота з он-лайн словниками та тестами, створення мультимедійних презентацій,
живий звук, переклад текстів, присутність на уроці вчителів інших предметів тощо):
2.
Слово вчителя
Ви слухали уривок з п’єси Бетховена «Елізі», до речі, це улюблений композитор Лесі
Українки. Його твори вона часто грала на фортепіано ще дитиною. Інший твір — це
вірш 9-ї річної Лесі «Надія».
— Як ви гадаєте, таку дитину можна
назвати особистістю? Чому?
«Від часу
Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого
сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосильної, хворої
дівчини ...
Читаючи м'які та рознервовані писання
сучасних молодих українців-мужчин і порівнюючи їх з тими бадьорими, сильними та
смілими, а притім такими простими, такими щирими словами Лесі Українки,
мимоволі думаєш, що ся хвора, слабосильна дівчина — трохи чи не одинокий
мужчина на всю новочасну соборну Україну»,— саме так привітав як учитель
і критик І. Франко молоду поетесу Лесю Українку, творчий та життєвий шлях якої
ми розглянемо сьогодні на уроці.
-
у процесі виконання домашнього завдання (соцопитування, завдання для родини, співпраця з товаришем, робота в
бібліотеці, пошук інформації в Інтернет – мережі, відвідування масових заходів,
запис діалектних слів, створення
предметних газет тощо).
Написання замітки в шкільну газету «Школа on-line»
Несвіжі
відомості
Олександра та Тамара Володимирівна … Такий собі творчий дует))) Справа в тому, що наша
школа в особі Тамари Володимирівни та її вихованців мала вразити когорту
непересічних людей з Центру дитячої та
юнацької творчості зимовою композицією
«Лісова казка».
Стоси книжок, журналів, перегляд веб-сайтів Інтернет - мережі … і незрадлива власна уява - ось які
перешкоди здолала Тамара Володимирівна разом з ученицею 5 класу Півень Олександрою.
Вишуканий, симпатичний, дещо сором’язливий, з чорними намистинками
лісовий їжачок у царині зелених гілочок, тендітних грибочків, грайливого
яблучка. Саме їхній чепурний звірок вдягнув лавровий віночок (отримав
перемогу)!!!
Ось так лісовий Фаня позував на своїй першій
фото сесії!
Підсумкова атестація забезпечує позитивний зворотній
зв’язок або інформує учнів про успішність їхньої діяльності.
Іншими
вчителями нашої школи
з даної проблеми було зазначено, що серед найоптимальніших методів і прийомів створення позитивного настрою
учнів на уроці є:
-
створення ігрових ситуацій:
Фрагмент уроку з теми «Узагальнення вивченого. Фонетика.
Орфоепія. Графіка. Орфографія».
Робота з картою
— Діти, перед вами карта, складена на основі ваших
робіт, де ви зазначили найпроблемніші теми, а також ті, які зрозуміли краще.
Тому треба зосередитися, згадати вивчене і... вирушаймо.
1. І ось ми на Містку Переносу. Усе нібито
нічого, але місток зачарований, тому пройти ми його зможемо, лише правильно
поділивши слова для переносу.
Убрід, алея, місток, угіддя, Олімп, відціджувати,
піднісся, акація, прем'єра, каньйон.
2. Подолавши першу перешкоду, ми потрапили в Алфавітний чагарник. Щоб
вийти з нього, нам треба розставити всі слова в алфавітному порядку.
Стільник, сюїта, медикаменти, павільйон, вишиванка, портовий, абиде,
котрий,
олень, місцина, мореплавство, гнучкий, побіжний,
скатерка, серпанок.
3.
І нарешті
перед нами чи не найсерйозніше випробування. Пустеля Помилок —
страшна, безводна. І лише в Оазисі Орфограм є можливість відпочити і ковтнути
живодайної вологи. Тільки виправивши всі помилки можна врятуватися.
Виправте, будь ласка, всі помилки в цьому тексті.
Прапор герб та гімн —- це диржавні атрибути, до
яких належат також назва Країни, награди, строї війскових, депломатів, судів та
інших, визначених законом державних службовців.
Традиція трезуба наступає рівнобіжно з історією. В
Київі трезуб має історичьну традицію — символ княжого роду. Коли україньське
населеня прийняло хрестиянство, трезуб перейшов ще в рітуал релігії, як
символ, що захещає від зла і несчасья.
-
забезпечення ситуації успіху (учитель повинен надати можливість
дитині розв’язати посильні
для неї завдання, що у свою чергу
спонукатиме її до подальшої роботи на уроці):
Ø На етапі мотивації навчальної
діяльності при вивченні теми «Власне українські та запозичені слова»
Перекласти записані на дошці слова з англійської на українську мову чи
навпаки:
англійською мовою : українською мовою:
сlаss
дата
dirесtоr
пікнік
соmputеr
телефон
artist
доктор
соnstitutіоn поліція
Ø На етапі мотивації навчальної
діяльності при вивченні теми «Вживання апострофа». Виправте помилки у написанні
слів одного з учнів нашої школи. Або ж запропонувати учням наклеїти смайл на
помилку учня.
Мячик, м’ята , здоров’я, матірью,
розв’язати, сузірья, св’ято,
медвяний, Св’ятослав, В’ячеслав, рясно, бурьян,зоря.
Ø Редагування
текстів
Людина бодай
рас у житті відчуває самотьність або сум. Цієї миті кожен прахне уваги,
спіфчутя, рузумінья та любові блиських. Якшчо в госьті завітаф поганий настрій,
скористайся такими парадами.
Для початку спробуй зйасувати
пречину суму, хвелюванія чи гніву, а потім відверто розкажи про це кумусь іс
блиських.
Ни ображайся на бадьків, якшчо
помітить, що вони похмуро дивляца, відмовляюця риагувати на жарти чи
вітповідати на запетання.
-
нестандартний урок (урок-подорож, урок захисту
знань, урок-КВК, урок-практикум, урок-книжка тощо);
-
застосування цікавих розвивальних завдань:
Передбачення
Учитель виписує з твору , що
вивчатиметься, 10-14 ключових слів, пов’язаних з героями, місцями, де
відбуватимуться події , сюжет тощо.
Наприклад, з поеми М.Вороного:
євшан-зілля, літопис, малий хлопчина, половецький хан, князь Володимир, ясир,
полон, похід, кобзар, рідний край, воля, приворотне зілля
Учні обмінюються припущеннями щодо можливого змісту твору, де вживаються
такі слова, вирази, асоціаціями, які ці слова викликали в них
Завдання з ключем
Запишіть слова
у дві колонки: 1) слова з м'яким знаком; 2) слова без м'якого знака.
Кавказ ...кий,
тюр...ма, астрахан...ський, різ...бяр, арал...ський, камін...чик, щіл...ний,
емул...сія, мален...кий, електропаял...ник, астрахан...ці, щонаймен...ший,
нян...чити, економіч...ний, шахтарський, емал...ований.
Ключ. З перших букв
колонок утвориться крилатий вислів: «Краще менше, та краще».
Порушена послідовність
Учитель на окремих аркушах паперу
записує події твору. Папірці перемішуються й у такому вигляді вручаються учням
(парі, групі) . Завдання: розкласти їх у порядку, як вони представлені у творі.
Рольова гра
Учні готують вправи , завдання за
вивченим матеріалом, проводять фрагмент
уроку або ж виступають у ролі котрогось з персонажів твору.
Наприклад, зіграти роль Тугара
Вовка, дачи відповідь на запитання, складеними учнями або ж вчителем:
-
Якою була твоя мета приїзду в Тухольщину?
-
Навіщо, ідучи на раду громади, ти накинув на себе
вовчу шкіру з пащею?
-
При дворі князя Данила ходили чутки , що у битві
під Калкою ти зрадив Русь монголам, повідомивши їм план бою? Ти справді зробив це? Чому?
-
Для чого тобі потрібен був союз з монголами?
-
Чому ти хотів бачити свою дочку краще мертвою, ніж
дружиною смерда?
-
Чому ти вирішив урятувати Максима?
Деталізація
Пригадайте
епізод, коли Чіпка повртається додому після кривавої ночі розбою. Мотря із
дівчиною іде у волость. Спробуймо домислити цей епізод. Уявіть, Мотря іде дорогою . Яка ця дорога?
Починає сходити сонце. Яке воно?
-
використання додаткових позапрограмних матеріалів:
Рубрика «Знання за
плечима не носити»
Проект найновішої
редакції українського правопису
1.Писати літеру и на початку українських питомих та засвоєних слів перед приголосними н та р на
початку відповідних вигуків, звуконаслілувань і похідних від них утворень: инший. ирій, ирод,
ич!, икати.
2. У словах кров, любов, осінь, сіль, Русь у родовому
відмінку однини вживати флексію –и
(крови, Руси…)
3.Відмінювати
іноземні запозичення - іменники на - о, крім тих, у яких перед о є інші голосні:
пальто- пальта, бюро - бюра , Леонардо -Леонарда, але радіо — радіо.
4.
У загальних назвах іншомовного походження
подовження приголосних звичайно не передаємо: нето, бруто, але ванна, вілла, манна, булла та деякі
інші (бо є слова віла «русалка в сербів», мана і т. ін.).
5. Слова з
церковно-релігійної сфери (давні запозичення)
з «правилом дев'ятки»* не пов'язуються. У них між усіма приголосними
пишемо и: алилуя, Вифлеєм.
6. Поширити
«правило дев'ятки» на правопис іншомовних власних назв: Аристотель, Едип, Сизиф.
7. У загальних
назвах іншомовного походження перед йотованими після губних писати апостроф: б'юро, б 'юджет, м 'юзикл.
8. Писати слово проєкт і похідні від нього з буквою є.
9. Писати м'який
знак після р із іменах по
батькові: Ігорьович, Лазарьович.
10. Правило «дев’ятки»: У словах
іншомовного походження пишемо букву и після приголосних звуків у вислові «Де
ти з’їси цю
чашу жиру?»
-
- проблемно-пошукові, актуальні, практичні, інтерактивні, особистісно орієнтовані
методи і принципи роботи:
Шерлокхомівське завдання . Заповнити
таблицю «І.Малкович», переглядаючи презентацію «Його життєпис»
Людина, яка...
|
Риси характеру
|
Факти біографії
|
Тонко відчуває світ
|
Чутливий, вразливий
|
|
Любить свою Батьківщину, її мову
|
Патріот,
цілеспрямований
|
|
…
|
- індивідуальні, парні, групові форми роботи, співпраця вчителя і учнів на уроці:
Фрагмент
уроку з теми «Речення з відокремленими членами та пунктуаційне оформлення їх»
І. Оголошення теми й мети
проектної діяльності. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Вивчаючи тему «Речення з відокремленими
членами», ви оволоділи певними знаннями, набули потрібних умінь і навичок.
Сьогодні ми проведемо урок-проект, на якому систематизуємо й узагальнимо
вивчене з теми. Такий напрям роботи дуже важливий, оскільки він підсумовує
великий етап нашої навчальної праці, дає нагоду не тільки ще раз звернутися до
опрацьованого матеріалу, а й побачити власні досягнення та недоліки в освоєнні
цієї теми.
Готуючись до уроку, ви працювали у
трьох групах над окремими завданнями протягом певного часу, тож
представлятимете результати своєї діяльності.
II. Робота над темою уроку.
Захист проектів.
Теоретичний
матеріал
Учнівські
повідомлення з використанням виготовлених таблиць і самостійно дібраних прикладів.
Теми
2-га група. «Відокремлені прикладки та відокремлені
додатки. Розділові знаки в реченнях з ними».
3-тя група. «Відокремлені обставини. Розділові
знаки в реченнях з ними».
Практичні
завдання
Групи обмінюються завданнями, які самостійно заздалегідь дібрали з додаткових джерел, і
виконують їх.
1-ша група
Замість крапок уставте відокремлені члени речення з
довідки, підкресліть їх. Поясніть уживання розділових знаків.
1.
З-над самого обрію зводиться місяць ………………………..(Є.Гуцало).
2.
Ліс був пустинний, рідкий, весь в перехресних стежках
.………………………………………………………………..(З.Тулу б).
3.
Сонце піднялося вже височенько і .............................................
.............. обливало широке поле своїм огнистим
світлом (Панас Мирний).
4.
Наче зачарований велетень, стояв ліс……………………..(Панас Мирний).
Довідка: вкритий просяклим водою снігом; гаряче, іскристе;
опушений весь інеєм білим, прикритий і пронизаний наскрізь сонячним сяйвом;
кругловидий, смутний
2-га група…
- - робота з опорою на інтеграцію різних предметів:
Диктант – переклад
Египтяне были искусными
мастерами. Кроме пирамид и дворцов,
египтяне придумали мебель: кровати, столи, стулья и шкафы. Они создали
первые музыкальные инструменты, изобрели даже духи и косметику.
Накресліть схеми однорідних
членів речення.
- -
використання творчих завдань, що допомагають створювати творчу атмосферу;
- -
вибірка навчальних завдань різного рівня;
- -
чергування різних видів роботи;
-
- проведення фізичних хвилинок:
Гра «Чи знаєш ти свій клас?»
Вчитель: Покладіть руки на парту і заплющте очі. Я називатиму предмет, який є у
вашому класі, а ви показуватимете на нього
рукою. Коли я скажу розплющити очі , ви подивитеся, чи правильно
вказали.
Фізкультхвилинка «Кривий танець» (фрагмент уроку «Календарно-обрядові пісні весняного циклу»
Діти беруться за руки в ланцюжок,
рухаються, ніби по лабіринту, намагаючись закрутити вервечку, потім, не
рознімаючи рук, розплутуються знову в ланцюжок. Промовляють слова або аудіозапис:
А в кривого танцю
Та не виведу кінця!
Треба його виводити,
Кінець ладу і знаходити.
- -
психолого-педагогічні тести, що пов’язані
з мовною темою:
1. Фрагмент уроку з теми
«РМ. Усний переказ тексту на професійну тему з творчим завданням»
Слово вчителя
Кожна людина
народжується з певними здібностями, схильностями до певного виду професійної
діяльності. Значення інтересів у житті людини велике: вони спонукають набувати
знання, пізнавати світ, допомагають долати труднощі. Все своє життя людина може
шукати відповіді на запитання „Хто я?”, „Що мене цікавить найбільше?”. Для
того, щоб ви знайшли відповідь на
такі питання, необхідно спочатку з’ясувати коло ваших професійних інтересів. У цьому вам
допоможе запропонована анкета.
Інструкція. Уявіть собі, що ви маєте
можливість обрати одну з двох можливих професій. Якій би ви надали перевагу?
Вибір. Уважно прочитавши два твердження
(а і б), обраний варіант позначте знаком „+”, а інший – знаком „ – ”.
Карта самооцінки схильностей
Я хотів (ла) би (б)
Я хотів (ла) би (б)
1 а. Доглядати за тваринами 2 а. Допомагати хворим людям, лікувати. 3 а. Стежити за якістю виготовлення книжкових ілюстрацій, плакатів. 4 а. Обробляти матеріали (дерево, тканини, метал, пластмасу) 5 а. Обговорювати науково-популярні книжки, статті. 6 а. Вирощувати молодняк (тварин). 7 а. Копіювати малюнки, зображення або настроювати музичні інструменти. 8 а. Розшукувати та пояснювати людям необхідні відомості ( у довідковому бюро, на екскурсії). 9 а. Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку. 10 а. Лікувати тварин. 11 а. Виводити нові сорти рослин. 12 а. Розв’язувати суперечки між людьми, переконувати, заохочувати їх, пояснювати їм незрозуміле. 13 а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності. 14 а. Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади. 15 а. Складати точні описи, звіти про спостереження. 16 а. Робити лабораторні аналізи. 17 а. Фарбувати або розмальовувати стіни приміщень, поверхні машин, виробів, пристроїв. 18 а. Організовувати культпоходи, екскурсії до театру, музею. 19 а. Виготовляти за кресленнями деталі, вироби, машини, одяг. 20 а. Боротися з хворобами рослин, шкідниками. |
1 б. Обслуговувати машини, прилади (спостерігати, регулювати). 2 б. Складати таблиці, схеми, програми обчислювальних машин. 3 б. Стежити за станом і розвитком рослин. 4 б. Доправляти товари до споживача. 5 б. Обговорювати художні твори, п’єси, концерти. 6 б. Тренувати товаришів (молодших) у виконанні будь-яких дій: трудових, навчальних, спортивних. 7 б. Керувати будь-яким вантажним засобом (транспортом або підйомним). 8 б. Оформлювати виставки, вітрини за допомогою художніх засобів або брати участь у підготовці п’єс. 9 б. Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях. 10 б. Виконувати розрахунки, обчислення. 11 б. Проектувати, конструювати нові види промислових виробів. 12 б. Розбиратися у схемах, кресленнях, перевіряти, уточнювати. 13 б. Спостерігати, вивчати життя мікробів. 14 б. Надавати людям медичну допомогу у разі їх травмування. 15 б. Описувати та художньо зображувати події, що спостерігалися або виникли в уяві. 16 б. Приймати, оглядати хворих, проводити з ними бесіди. 17 б. Здійснювати монтаж споруд. 18 б. Грати на сцені, брати участь у концертах. 19 б. Креслити, копіювати мапи, креслення. 20 б. Працювати на клавішних машинах (друкарській, телетайпній). |
Таблиця – ключ до ДДО
Людина - Природа |
Людина - Техніка |
Людина - Людина |
Людина - Знакова система |
Людина – Художній образ |
1 а
|
1 б
|
2 а
|
2 б
|
3 а
|
3 б
|
4 а
|
4 б
|
5 а
|
5 б
|
6 а
|
-
|
6 б
|
-
|
7 а
|
-
|
7 б
|
8 а
|
-
|
8 б
|
-
|
9 а
|
-
|
9 б
|
-
|
10 а
|
-
|
-
|
10 б
|
-
|
11 а
|
11 б
|
12 а
|
12 б
|
13 а
|
13 б |
14 а |
14 б |
15 а |
15 б |
16 а
|
-
|
16 б
|
-
|
17 а
|
-
|
17 б
|
18 а
|
-
|
18 б
|
-
|
19 а
|
-
|
19 б
|
-
|
20 а
|
-
|
-
|
20 б
|
-
|
Інтерпретація результатів. Заповнивши
таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у
відповідний рядок („+”, „-”).
Найбільша сума балів (7-8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості ваших нахилів до одного з п’яти типів професій. Якщо у вас не буде переваги певного (одного) типу професії, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не сформований. Вам необхідна допомога педагога.
Найбільша сума балів (7-8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості ваших нахилів до одного з п’яти типів професій. Якщо у вас не буде переваги певного (одного) типу професії, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не сформований. Вам необхідна допомога педагога.
- -
гумористичні відступи:
- - Тату, чому ти
замість підпису в моєму щоденнику ставиш хрестик?
- - Щоб твій
вчитель не подумав, що в такої інтелігентної людини може бути такий син – неук.
-
практичне
використання досліджуваного матеріалу (так, досліджуючи тему долі
в старовинній обрядовості, в народних віруваннях, можна спланувати проведення
позакласного свята українських вечорниць «Було це у хаті баби Химки», коли діти матимуть можливість через певні
обряди ворожіння дізнатися про свого судженого чи суджену, про свої майбутні
статки, визначитися професійно; не залишать дітей байдужими й різдвяні подорожі
від хати і до хати з щирими побажаннями їх господарям добробуту, здоров’я і щастя).
-
організація позакласної
та позашкільної роботи (наприклад, на сьогодні буде актуально запропонувати учням
дослідити проблему національної приналежності до своєї нації. У нагоді стане
організація навчального проекту «Еміграція – це зрада чи необхідність,
прагнення людини до самореалізації?». При реалізації вказаного проекту учні
мають бути об’єднані у творчі групи:
- «науковці – доповідачі»,
котрі готують повідомлення про еміграційні хвилі галицьких селян наприкінці XІX – початку XXст і сьогодення, використовуючи Інтернет-ресурси;
- «дослідники», які
проведуть анкетування серед друзів, знайомих, вчителів;
- «читці», які добирають і
виразно читають уривкиз текстів творів, де порушується проблема еміграції;
- «митці» подають ілюстраційний матеріал до творів, сучасні світлини (авторські чи
інтернет-файли).
Сьогодні є вже підстави говорити і про нове могутнє джерело мотивації - ринок
праці. Атмосфера конкуренції, потреба відстояти, поліпшити свою життєву
позицію, прагнення успіху, нарешті, страх безробіття - всі ці притаманні ринкові чинники формують особливу
соціальну психологію, яка передається дітям уже в сім'ї. Тому з'являється
потреба якнайшвидше "стати на ноги", "домогтись
чогось" через навчання.
Отже, система правильно підібраних вчителем навчальних стимулів спонукає дитину мислити, думати, порівнювати, аналізувати, виправляючи
свої помилки і помилки свого товариша. Їм цікаво вчитися, прагнучи знати якомога більше,
щоб виступати в ролі вчителя, контролюючи чи перевіряючи товариша, а
використаня на уроках сучасних комп’ютерних технологій дозволяє поєднати особисті інтереси учня з
навчальними. Винесення практичних завдань за межі уроку чи школи дозволяє учням
переконатися в його дієвості та необхідності, адже це дає можливість учням
повно розвинути сферу комунікативного спілкування з дорослим світом, зустрічі,
нові знайомства, нові знання.
Немає коментарів:
Дописати коментар