Translate

ОПОРНІ СХЕМИ "Синтаксис і пунктуація"

   Синтаксичний розбір простого речення
         Воскрешаю в пам'яті давні перекази і бувальщини.
Речення просте (бо одна граматична основа), розповідне (спонукальне, стверджувальне), неокличне (окличне), поширене (бо є другорядні члени речення), повне, односкладне (є тільки присудок), означено-особове ( неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне), ускладнене однорідними членами речення: перекази і бувальщини.

Синтаксичний розбір складного речення   
1.              Порятуй красу – і вона порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані сполучником і, смислові відношення – причиново-наслідкові.
[     ] - і  [     ].
2.            Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
Речення складне, СПР, з підрядною означальною, головна частина: «Я виросла серед пісень»; підрядна частина: «…які співала тихо мати». Частини з’єднані підрядним сполучником які.

  
Односкладні речення

Або підмет, або присудок

Ø ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ ( я, ми, ти, ви): Запалимо (хто? ми!)  серце працею.

Ø УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ (я,ми, ти, виу прислів’ях!!!): Вмій пожартувати (хто? ти!) , та знай (хто? ти!) , коли перестати.

Ø НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ (вони): Вхід до землянки зробили (хто? вони!)під великим горіховим кущем.

Ø БЕЗОСОБОВЕ  ( слова на  -но, -то, дієслова на  -ти, прислівники, безособові дієслова: смеркає,світає, вечоріє, притихло): Пахне сіно.

Ø НАЗИВНЕ  (підмет: ХТО? ЩО?): Високі сосни (що?). Серпень(що?). Спека(що?). Синь(що?) ріки.


РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

ОДНОРІДНІ
1.    Цвіте малина,  смородина,  квасоля.
2.    Проміння місяця ламалося у хвилях,  блищало,  лопотіло  і  рябіло.
3.    Туман то летить пеленою,  то  хвилює од вітру,  то розривається, одкриваючи блакитну воду.
4.    По садах цвітуть голубенькі проліски і ліловий ряст, вишеньки і черешеньки, груші і яблуні.
5.    А там і ліс, і поле , і сині гори за Дніпром.
6.    Усе поволі зникає: море,  скелі,  земля.
7.    Папери були скрізь: і на столі, і на плицях.
8.    Весь степ, і лиман, і озеро, і моревсе закуталося у чарівний світ.
УВАГА!!!
Ні те  ні се, ні риба ні м'ясо, ні так  ні сяк, ні туди  ні сюди.

ЗВЕРТАННЯ
1.    Ой ти дівчино , ясная зоре !
2.    Неси ж мене , коню,  по чистому полю.
3.    Заграй, синє море,  та під тими байдаками.
4.    Місяченьку,  наш голубоньку ,  ходи до нас вечеряти.
5.    Вам,  сіячі ,  плугатарі ,  спасибі!

ВСТАВНІ СЛОВА
Мабуть, здавалося, очевидно, напевно, либоньможе, справді,  нарешті, до речі, крім того, на думку…, по-моєму, за словами…, отже, на щастя, на жаль, будь ласка, вибачте,  наприклад, по-перше, по-друге, по-третє….
На щастя,   літак ішов по курсу на схід.
Отже,  Шовкун не вповав ні на повагу, ні на шану.
Це , до речі , старовинна прикраса.
Ти підеш і , може , вже більше не прийдеш.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ ЗВОРОТ
Мов, наче, ніби,   як, немовби,  ніби, неначе…
Уже стоїть облите зелено-жовтим сяйвом, ніби зачароване й скам'яніле, неначе намальоване на полотні.

ЗВОРОТИ

Дієприслівниковий
-учи, -ючи, -ачи, -ячи, -ши, -вши
Аж коли дочитав і , одірвавши очі , озирнувся , згадав, де він.
КОМА - ЗАВЖДИ

Дієприкметниковий
Написати – написаний,
прочитати – прочитаний,
зігріти – зігрітий,
квітнути – квітучий

……..СЛОВО (від якого ставимо питання) ,           ДЗ                   , ………….

В імлистій долині , осяяній срібним промінням, стояли широкі лани жита.
АЛЕ!!!
Тьмяно полискували  наповнені водою  колії.

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ

Має 2 і більше граматичних основ (ГО)!!!
ГО – підмет і присудок.
Між частинами ставимо кому!!!
Частини можуть поєднуватися сполучниками:
а , але, і, ті, й, або, чи, то, ні…ні, що, де, коли, якщо…то, бо, тому що, що, ніби, мов, звідки…

1.     Заховалося за горами сонечко,  і з  гір повіяло холодом, вогкістю.
2.     Ніч минула швидко,  і настав сірий, туманний ранок.
3.     Понісся перший порив вітру,  і човен здригнувся.
4.     Нитки дощу єднають землю й вись, земля і небо жагучо  обнялись.
5.     Ми працю любимо, що в творчість перейшла.
6.     Люблю, коли хвилі шумують, лишаючи слід.( ДЗ)
7.     У дуплі знову шерехнув вітерець, а на шляху стихла пісня.


ПРЯМА МОВА

Пряма мова – завжди в лапках!!!
Від слів автора відокремлюється так:
, -  
! –
? –
Якщо автор перший, то між ними ДВОКРАПКА!!!

1.    « До булави треба голови !» -  казали запорожці.
2.    « Учіться наполегливо , -  часто повторював нам учитель , - без знань людина безкрила і безсила ».
3.     «А куди ти мандруєш , парубче?» -  запитали у Тараса  чумаки.
4.     Тося долонями підштовхувала каченят , благала : « Пливіть, рідні, пливіть , ненаглядні



ЦИТАТА  = ПРЯМА МОВА
1.    Олесь Гончар писав: «Тарас Шевченко й Іван Франко – це справді ті два могутні крила, які винесли українське слово на простори світові»
2.    «Борітеся  –  поборите закликає Шевченко.

ЦИТАТА
1.    Правильно говорять, що  «ситий голодного не розуміє».         (цитата = частина           речення)
2.    Як гарно змальовує  весняну пору року Є.Гуцало:
Весна зіткала вчора гобелен
У лузі  - з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала вітер і зіткала клен,
Грози зіткала молоді погрози.                   (цитата = вірш)



                                 СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
ССР
(складносурядне)
(а, але, і, й, та, проте, зате, чи, або, ні…ні )
[     ],  і  [     ].
частини незалежні, між ними ставимо кому!!!
ð Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть. (Між частинами ставимо найчастіше кому!!!)
ð Порятуй красу – і вона порятує нас. (Тире ставимо, бо  є наслідок)
ð Лише могутні дуби кивають кучерявими головами і тендітні берізки опускають зелені коси. (Кому не ставимо, бо є спільний член речення – лише, тільки, тут, де-не-де)
Смислові відношення між частинами
Ø одночасності
Ø послідовності
Ø чергування подій
Ø протиставлення
Ø причинно-наслідкові
Синтаксичний розбір
Порятуй красу – і вона порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані сполучником і, смислові відношення – причиново-наслідкові.
[     ] - і  [     ].
                                                           
                                                           СПР
(складнопідрядне)
( що,щоб, який, бо, тому що, мов, ніби, якщо ... то, коли, де, чий…)
 

[          ] ,     (що     … ).
                                              головна        підрядна

Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Люблю людей землі моєї, бо я землі своєї син.
ВИДИ
1.     СПР з підрядною з'ясувальною (питання відмінків: кого? що? ким? чим? кого? чого?)
         Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити.
2.      СПР з підрядною означальною (питання означення: який? чий?)
         Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
3.        СПР з підрядною обставинною (питання обставини: де? коли? куди? чому? звідки? наскільки?)
        Тепер я скрізь, де світло і любов.

ОБСТАВИННІ                 мети
                            причини                       порівняльні
місця
                міри                  часу



СПР з кількома підрядними
1.     СПР з однорідною супідрядністю:

[          ] , (щоб … ) ,   (щоб … ).
Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій.

2.     СПР з неоднорідною супідрядністю:

(Коли … ) ,  [            ] ,   (що … ).
Коли пісні мого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.

3.     СПР з послідовною супідрядністю:

       [       ] ,   ( що … ) ,    ( хоч … ).
       Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий у льох.

4.     СПР змішаного типу:

[        ] ,   (що … ) ,   (яка….) ,   ( яка … ) ,   (що….).
Треба було ще глибоко розуміти, що мова тільки та невичерпно багата, яка виплекана твоїм рідним народом, яка живиться із народних джерел, що ніколи не замулюються.




Немає коментарів: