Синтаксичний розбір простого речення
Воскрешаю в пам'яті давні перекази і
бувальщини.
Речення просте (бо
одна граматична основа), розповідне (спонукальне,
стверджувальне), неокличне (окличне),
поширене (бо є другорядні члени речення),
повне, односкладне (є тільки присудок),
означено-особове ( неозначено-особове,
узагальнено-особове, безособове, називне), ускладнене однорідними членами
речення: перекази і бувальщини.
Синтаксичний розбір складного речення
1.
Порятуй
красу – і вона порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані
сполучником і, смислові відношення – причиново-наслідкові.
[
] - і [ ].
2.
Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
Речення складне, СПР, з підрядною означальною, головна частина: «Я виросла серед пісень»; підрядна
частина: «…які співала тихо мати».
Частини з’єднані підрядним сполучником які.
Односкладні речення
Або підмет, або присудок
Ø ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ ( я, ми, ти, ви):
Запалимо (хто? ми!) серце працею.
Ø УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ (я,ми, ти, ви –
у прислів’ях!!!): Вмій пожартувати (хто? ти!) , та знай (хто? ти!) , коли перестати.
Ø НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ (вони): Вхід до
землянки зробили (хто?
вони!)під великим горіховим кущем.
Ø БЕЗОСОБОВЕ ( слова на
-но, -то, дієслова на -ти,
прислівники, безособові дієслова: смеркає,світає, вечоріє, притихло…): Пахне
сіно.
Ø НАЗИВНЕ (підмет: ХТО? ЩО?):
Високі сосни (що?). Серпень(що?). Спека(що?). Синь(що?)
ріки.
РОЗДІЛОВІ
ЗНАКИ
ОДНОРІДНІ
1.
Цвіте
малина, смородина, квасоля.
2.
Проміння
місяця ламалося
у хвилях, блищало, лопотіло і рябіло.
3.
Туман
то
летить
пеленою, то хвилює од вітру, то розривається, одкриваючи блакитну воду.
4.
По
садах цвітуть голубенькі проліски і ліловий ряст, вишеньки і черешеньки, груші і яблуні.
5.
А
там і
ліс, і поле , і
сині гори
за Дніпром.
6.
Усе поволі зникає: море, скелі, земля.
7.
Папери
були скрізь:
і на столі, і на плицях.
8.
Весь
степ, і лиман, і озеро, і море – все закуталося у чарівний світ.
УВАГА!!!
Ні
те ні се, ні риба ні м'ясо,
ні так
ні сяк, ні туди ні сюди.
ЗВЕРТАННЯ
1.
Ой
ти дівчино , ясная зоре !
2.
Неси
ж мене ,
коню, по чистому полю.
3.
Заграй, синє море, та під тими байдаками.
4.
Місяченьку, наш голубоньку , ходи до нас вечеряти.
5.
Вам, сіячі , плугатарі , спасибі!
ВСТАВНІ СЛОВА
Мабуть, здавалося, очевидно,
напевно, либонь, може, справді, нарешті, до речі, крім того, на думку…,
по-моєму, за словами…, отже, на щастя, на жаль, будь ласка, вибачте,
наприклад, по-перше,
по-друге, по-третє….
На щастя, літак ішов по курсу на схід.
Отже, Шовкун не вповав ні на повагу, ні на шану.
Це , до речі ,
старовинна прикраса.
Ти підеш і , може ,
вже більше не прийдеш.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ
ЗВОРОТ
Мов,
наче, ніби, як, немовби, ніби, неначе…
Уже стоїть облите зелено-жовтим сяйвом, ніби зачароване й скам'яніле, неначе намальоване на полотні.
ЗВОРОТИ
Дієприслівниковий
-учи, -ючи, -ачи, -ячи, -ши,
-вши
Аж коли дочитав і , одірвавши очі , озирнувся , згадав, де він.
КОМА - ЗАВЖДИ
Дієприкметниковий
Написати – написаний,
прочитати – прочитаний,
зігріти – зігрітий,
квітнути – квітучий
……..СЛОВО (від якого ставимо питання) , ДЗ , ………….
В імлистій долині , осяяній
срібним промінням, стояли
широкі лани жита.
АЛЕ!!!
Тьмяно
полискували наповнені водою колії.
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
Має 2 і більше граматичних основ (ГО)!!!
ГО – підмет і
присудок.
Між частинами ставимо кому!!!
Частини можуть поєднуватися сполучниками:
а , але, і, ті, й, або, чи, то, ні…ні, що, де,
коли, якщо…то, бо, тому що, що, ніби, мов, звідки…
1.
Заховалося за горами сонечко, і з гір повіяло холодом, вогкістю.
2.
Ніч минула швидко, і настав сірий,
туманний ранок.
3.
Понісся перший порив вітру, і човен здригнувся.
4.
Нитки дощу єднають
землю й вись, земля
і небо
жагучо обнялись.
5.
Ми працю любимо, що в творчість перейшла.
6.
Люблю, коли хвилі шумують, лишаючи слід.(
ДЗ)
7.
У дуплі знову шерехнув
вітерець, а на
шляху стихла пісня.
ПРЯМА МОВА
Пряма мова – завжди в лапках!!!
Від
слів автора
відокремлюється так:
, -
! –
? –
Якщо автор перший,
то між ними ДВОКРАПКА!!!
1. « До булави треба голови !» - казали запорожці.
2. « Учіться наполегливо , - часто повторював нам учитель , - без
знань людина безкрила і безсила ».
3. «А куди ти мандруєш , парубче?» - запитали у
Тараса чумаки.
4.
Тося долонями
підштовхувала каченят , благала : « Пливіть,
рідні, пливіть , ненаглядні !»
ЦИТАТА
= ПРЯМА МОВА
1.
Олесь Гончар писав: «Тарас Шевченко й
Іван Франко – це справді ті два могутні крила, які винесли українське слово на
простори світові»
2.
«Борітеся – поборите!» –
закликає Шевченко.
ЦИТАТА
1.
Правильно говорять, що
«ситий голодного не розуміє». (цитата = частина речення)
2.
Як гарно змальовує
весняну пору року Є.Гуцало:
Весна
зіткала вчора гобелен
У
лузі - з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала
вітер і зіткала клен,
Грози
зіткала молоді погрози. (цитата = вірш)
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
ССР
(складносурядне)
(а, але, і, й, та, проте, зате, чи, або,
ні…ні )
[
], і [ ].
частини незалежні, між ними ставимо кому!!!
ð Лиш храм збудуй, а люди в
нього прийдуть. (Між частинами ставимо найчастіше кому!!!)
ð Порятуй красу – і вона
порятує нас. (Тире
ставимо, бо
є наслідок)
ð Лише могутні дуби кивають кучерявими головами і тендітні
берізки опускають зелені коси. (Кому не ставимо, бо
є спільний член речення – лише, тільки,
тут, де-не-де)
Смислові
відношення між частинами
Ø одночасності
Ø послідовності
Ø чергування подій
Ø протиставлення
Ø причинно-наслідкові
Синтаксичний
розбір
Порятуй красу – і вона
порятує нас.
Речення складне, ССР, складається з 2 частин, з'єднані сполучником і,
смислові відношення – причиново-наслідкові.
[
] - і [ ].
СПР
(складнопідрядне)
( що,щоб, який, бо, тому що, мов, ніби, якщо ... то,
коли, де, чий…)
[ ]
, (що … ).
головна підрядна
Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Люблю людей землі моєї, бо
я землі своєї син.
ВИДИ
1.
СПР з підрядною з'ясувальною (питання відмінків: кого?
що? ким? чим? кого? чого?)
Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити.
2.
СПР з підрядною означальною
(питання означення: який? чий?)
Я виросла серед пісень, які співала тихо мати.
3.
СПР з підрядною обставинною (питання обставини: де? коли? куди? чому? звідки? наскільки?)
Тепер я скрізь, де світло і любов.






місця
міри часу
СПР з кількома
підрядними
1. СПР з
однорідною супідрядністю:
[ ] , (щоб
… ) , (щоб … ).
Я мрію так життя
прожити, щоб
кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій.
2. СПР з
неоднорідною супідрядністю:
(Коли … ) , [ ] ,
(що … ).
Коли пісні мого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.
3. СПР з
послідовною супідрядністю:
[
] , ( що … ) , ( хоч … ).
Я
син народу, що
вгору йде, хоч був запертий у льох.
4. СПР
змішаного типу:
[ ] , (що … ) ,
(яка….) , ( яка … ) , (що….).
Треба було ще
глибоко розуміти, що
мова тільки та невичерпно багата, яка
виплекана твоїм рідним народом, яка живиться
із народних джерел, що ніколи не
замулюються.
Немає коментарів:
Дописати коментар