Інтелектуальна гра «Чарівна регата»
Мета уроку: перевірити рівень засвоєння знань учнів з
вивченої теми «Родинно-побутові пісні, їх особливості. Українське весілля»; підвищувати рівень
культури усного мовлення, розвивати вміння роботи в команді; виховувати в учнів лідерські якості, почуття взаємодопомоги,
колективної відповідальності.
Обладнання:
ватман *, музичні композиції, програвач, фотоапарат, шкільне приладдя.
*Примітка:
ватман розкреслений горизонтальними і
вертикальними лініями. У крайньому лівому стовпчику написані цифри від 1 до 9 ,
а у верхньому рядку – літери. У вчителя є аркуш паперу в клітинку, на якому
міститься копія надписів на дошці і розстановка корабликів та чисел, під якими
закодовані запитання (див. додаток)
І.Організаційний
момент
ІІ.
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ.
Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
-
Чи
знаєте ви правила гри «Морського бою»?
-
Ознайомте
з особливостями даної гри.
-
Поясніть
умовні позначення: Х та О. (Х – збитий або поранений кораблик;О – постріл поза ціллю)
VІ. Проведення інструктажу гри
Слово вчителя
Рада вітати вас на нашій
грі-вікторині «Чарівна регата». Сьогодні
ми з вами співатимемо, міркуватимемо, пригадуватимемо.
Правила гри вам відомі. Адже неодноразово з друзями ви брали до рук
зошит у клітинку, розкреслювали його
горизонтальними і вертикальними лініями. Ретельно маскували в клітинках свої
кораблики. А вже потім із захопленням і певною тривогою на серці починали визначати місцезнаходження ворожих
регат. Чим більше знахідок, тим ближче до перемоги.
У нас на уроці змагатимуться дві
команди, які обрали вже собі капітанів.
В обов’язки капітана входить право на «постріл» (назвати
одну цифру та букву), на перехресті яких знаходиться цифра (закодоване питання)
або літера; визначення учня, який буде відповідати.
Роблять «постріли» команди почергово.
Якщо капітан своїм пострілом влучає в цифру , то команда відповідає на
запитання, закодоване під цією цифрою. Команді дається 30 с. на обміркування
питання. За правильну відповідь команда отримує 10 балів.
Якщо команда не може дати правильної
відповіді на запитання або назвала неправильну відповідь, право на «постріл»
дається наступній команді.
Якщо капітан «пострілом» влучив у
літеру, то команда автоматично отримує 10 балів і має право на наступний
«постріл» . У випадку прямого влучення в однопарусний кораблик , він вважається
збитим. Автоматично навколо нього
відкриваються сусідні клітинки…
Якщо пряме влучення приходиться на
дво- або три парусні кораблики, то вона вважаються пораненими. Команда отримує
10 балів і знову «стріляє», знаючи, що ці кораблики розміщуються лише
вертикально або горизонтально.
Під час гри відкриватиметься все
більше літер. Тому команди повинні намагатися першими вгадати закодоване слово.
Тій команді, яка вгадає слово ,
нараховується 20-40 балів, і гра закінчується.
VІ. Основна частина уроку. Проведення гри
Звучить сучасна
естрадна музика, капітани презентують
свої команди
(див. додаток)
Привітання
команд
1.
Привіт, я Потап,
А це моя банда,
Зараз ми крута команда!
Всіх переможемо,
Вам не допоможемо.
Круто гратимем і виграватимем!
2.
Привіт,
а я – Настя!
Всім вам - наше здрасті!
Ми покажемо вам клас
І ви кайфуватимете від нас.
1.
Потап: в гостях у нас зірок
багато:
Всіх не перерахувати.
2.
Настя: журі, вчителі, та гості
усі,
Милості просим до нас у таксі!
Разом: ми дві команди
прикольні,
Ви будете нами довольні.
Слово вчителя
А тепер дозвольте оголосити
наше справедливе журі:
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Учитель проводить гру
Макет поля, який знаходиться у руках вчителя:
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
Е
|
Ж
|
З
|
И
|
|
1
|
1
|
2
|
д
|
3
|
4
|
5
|
|||
2
|
і
|
8
|
в
|
7
|
6
|
||||
3
|
9
|
ч
|
11
|
||||||
4
|
и
|
12
|
|||||||
5
|
ч
|
ь
|
е
|
г
|
|||||
6
|
13
|
в
|
і
|
||||||
7
|
і
|
15
|
16
|
р
|
|||||
8
|
17
|
л
|
ц
|
||||||
9
|
і
|
18
|
19
|
10
|
20
|
14
|
Макет поля, який закріплений на дошці:
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
Е
|
Ж
|
З
|
И
|
|
1
|
|||||||||
2
|
|||||||||
3
|
|||||||||
4
|
|||||||||
5
|
|||||||||
6
|
|||||||||
7
|
|||||||||
8
|
|||||||||
9
|
Орієнтовані запитання
1.
На
які дві тематичні групи поділяються родинно-побутові пісні?
(Про кохання, про сімейне життя)
2.
Назвіть
основні риси фольклорного твору.
(Традиційність, варіативність, усність,
колективність)
3.
Ця
пісня побудована у формі монологу дівчини, яка нарікає на зрадливого коханого:
«Десь поїхав мій миленький іншої шукати»
(Це пісня «Цвіте терен, цвіте терен»)
4.
Дайте
визначення літературному терміну – художній паралелізм.
(Це паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя)
5.
Вкажіть,
з якої пісні ці рядки:
«Пісня та мила,
пісня та люба-
Все про кохання ,
все про любов…»
(Пісня «Місяць на небі, зіроньки сяють»)
6.
Вкажіть,
з якої пісні ці рядки:
«Іще очі не дрімали,
А вже сходить сонце.
Хоч дрімали, не дрімали –
Не будете спати,
Десь поїхав мій миленький
Іншої шукати»
(«Цвіте
терен, цвіте терен»)
7.
Що
символізує образ терну у пісні «Цвіте терен, цвіте терен» ? (Страждання)
8.
У
пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють» , що символізує човен?
(Подолання
перешкод)
9.
Іван Іскра
|
Гриць Бобренко
|
Маруся Чурай
|
10.
Визначте художній засіб «Ой коли б ти ,
дівчинонько». (Звертання)
11.
Визначте
художній засіб «сухі дуби цвіли». (Оксюморон)
12.
Поясніть
походження слова «шлюб». (Від слова
«слюб» - єднання в любові)
13.
Чи
правильне твердження: заручини відбувалися задовго до сватання – місяців за
2-3? (Так)
14.
Що
символізував гарбуз на сватанні? (Відмову
дівчини нареченому)
15.
Яка
особливість випікання короваю? Яких правил випікання дотримувалися?
(Для його випікання запрошувалося від трьох
до семи шанованих молодих жінок, які жили із своїми чоловіками в повній злагоді
(розведених і вдовиць не брали). Коровай пекли в хаті і молодого, і молодої.
Коровайниці приносили борошно. Яєчка, горілку, масло. Роботою їхньою
керував старший сват: благословляв місити тісто, вливати в нього трохи горілки,
брати коровай, садовити в піч, виймати й вносити в комору)
16.
Чим
прикрашали гільце нареченої?
(Прикрашали
заготовленими заздалегідь квітами, пахучим зіллям, стрічками, монетами зрізану
гілку плодового або хвойного дерева, а на вершечок прив’язували букетик з
колосся)
17.
Розкажіть про
найдраматичніший момент весілля.
(Прощання
молодої з батьками та родом. Вона сама або хор співали пісні-подяки батькові,
матері, родичам, а ті бажали їм здоров’я, щастя, достатку. Приданки та бояри в
цей час з дозволу старшого старости виносили і вантажили на вози скриню
молодої, подушки, перину та всяке починання. А челядь молодого нишпорила по
господі й «крала» для молодого на нове господарство все, що траплялося під
руку: макітри, миски, ложки, лопати, курей, ягнят, поросят. Челядь молодої
ганялась за ними, відбираючи загарбане. Зчинялася метушня, крики й жартівливі
лайки лунали на все село)
18.
Розкажіть
про останній етап весілля – циганщину.
(У
вівторок сходилися до хати молодого. Дехто вбирався циганом і циганкою,
ворожками, москалями, старцями; чоловіки вдягали жіночий одяг, жінки —
чоловічий. Гуртом обходили всіх родичів. Ті, що йшли попереду, випрошували, а
ті, хто за ними,— крали борошно, гречку, гусей, курей тощо. Все здобуте таким
чином приносили до батьків молодого, продавали одне одному збіжжя, а птицю
смажили; на вторговані гроші купували горілку. Вигадкам і витівкам не було
кінця. Робилися виставки окремих ігор п’єс, найчастіше «Піп і смерть» та «Млин»
(виконавці ролей рядилися і гримувалися). У хаті молодого рогачами, кочергами,
граблями скородили стіни, обдирали піч (щоб завдати молодій роботи, перевірити
її вміння опоряджати житло). На тачку або передок воза (з двома колесами) клали
солому, садовили батьків, з піснями, танцями, різними вигадками вивозили їх за
село й вивертали в пилюку на дорозі або в найбільшу калюжу. У різних
місцевостях, залежно від весільних звичаїв авторського чи артистичного
обдаровання учасників і гостей подібні витівки були найрізноманітнішими)
19.
Які прикмети, пов’язані з весіллям вам відомі?
20.
Коли
відбувався дівич-вечір? Розкажіть про його особливості.
(Це прощання нареченої з дівоцтвом.
У суботу ввечері всі подруги молодої сходилися до її хати. Під троїсті музики
вони співали пісень, у яких славили дівочу красу, молодість, привільне життя,
висловлювали жаль з приводу розлуки з батьками, родом. У деяких місцевостях на
дівич-вечір приходив і молодий, брав сорочку, а нареченій дарував щось з одежі)
VІІ. Підведення підсумків
Виступ
журі
Нагородження
переможців (оцінювання навчальних досягнень учнів)
VІІІ. Домашнє
завдання
Опрацювати зміст народної балади «Чумацька доля», скласти питання евристичного
характеру (завдання у парі)
Індивідуально:
1. Сольний виступ «Чумацька доля».
2. Презентувати урок – гру «Чарівна регата»
Немає коментарів:
Дописати коментар