Родинно-побутові пісні, їхні особливості
Мета: відновити
в пам’яті учнів відомості про усну народну творчість як одне із джерел
художньої літератури, ознайомити із жанром родинно-побутової пісні, допомогти
учням усвідомити ідейно-художні особливості, красу та естетичну довершеність
українських народних пісень родинно-побутового циклу; розвивати навички
виразного читання, образного мислення, вміння висловлювати власні почуття й
думки щодо почутого і прочитаного; виховувати
прагнення до щирих стосунків, естетичний смак, розуміння кохання як одного із
складників людського щастя.
Обладнання: збірки фольклорних творів, аудіо- та
відеозаписи, таблиці: «Жанри фольклору», «Художні особливості пісень», «Поетичні образи – символи», Діаграма Вена,
кросворд «Риси УНТ», Інтернет – ресурси.
Тип уроку: вивчення
нового навчального матеріалу
І.
Мотивація навчальної діяльності
Перегляд відеофрагментів за твором І.Франка «Кайдашева
сім’я»
Слово вчителя
Родинне життя – це суцільний вир
цікавих повсякденних перипетій. Сьогодні чоловік і дружина радіють, ладно
допомагають один одному по господі,
мовчки невістка зносять зауваження любої свекрухи, а зять – люб’язно
допомагає тещі, свекор вибудовує програму життя на день для всієї
родини. Радощі, жарти… Іншого дня – все
навпаки. Галасливі сварки, дошкульні образи, кпини, навіть бійки.
На жаль, герої І.Франка не змогли зберегти вогник родинного
щастя. Щирість і тепло взаємовідносин стало примарою для
великої
сім’ї. Чоловік не називає більше дружину любкою, а вона натомість – соколиком. Вже не чекають вони з нетерпінням вечірніх посиденьок на березі річки, не промовляють пошепки бажання, коли падають зорі, не співають любих пісень:
сім’ї. Чоловік не називає більше дружину любкою, а вона натомість – соколиком. Вже не чекають вони з нетерпінням вечірніх посиденьок на березі річки, не промовляють пошепки бажання, коли падають зорі, не співають любих пісень:
Сонце низенько,
Вечір близенько,
Спішу до тебе,
Лечу до тебе,
Моє серденько!
Кохання … Це нестерпні
хвилини чекання судженого, це загроза втрати, біль, переживання.
Кохання … Це щемні хвилини зустрічей, сподівання, мрії, розваги з друзями, жарти.
Тема кохання знайшла своє
відображення у народних казках,
переказах, легендах, оповіданнях, фільмах, про кохання складали прислів’я, загадки, писали пісні.
Сьогодні на уроці ми звернемося до жанру родинно-побутових пісень,
спробуємо розкрити їх тематику і настроєвий діапазон .
ІІ.
Оголошення теми уроку, запис у зошитах
ІІІ.
Сприймання навчального матеріалу
перекази
|
Розгадування
кросворду «Риси фольклору»
У
|
Н
|
І
|
С
|
Т
|
Ь
|
|||||||
Т
|
Н
|
І
|
С
|
Т
|
Ь
|
|||||||
В
|
Н
|
І
|
С
|
Т
|
Ь
|
|||||||
К
|
Н
|
І
|
С
|
Т
|
Ь
|
Відповідь: усність, традиційність, варіативність,
колективність.
Активне
слухання
Учитель подає теоретичний матеріал у формі лекції,
кілька учнів ( 2- 3 ) складають питання за змістом почутого і ставлять їх іншим
учням.
Літературний матеріал
Родинно-побутові пісні
поділяються на дві тематичні групи: пісні про кохання та пісні про
родинне життя. У свою чергу до пісень про
родинне життя належать колискові, дитячі, жартівливі, сирітські, вдовині.
Мотиви пісень про кохання надзвичайно розмаїті: вірність і пристрасть,
зрада і ревнощі, кохання нерозділене і зневажене, розлука, ніжність, приворот
тощо.
Одна з відомих пісень в Україні – «Місяць на небі, зіроньки сяють».
Кілька куплетів умістили в собі історію життя двох закоханих. Центральний образ
твору – «очі дівочі», вони полонили серце козака. У пісні простежується одна з
рис фольклорних творів – варіативність: «Ви ж мені, очі, вік вкоротили» і «Ви ж
мене, очі, плакать навчили».
Мотив розлуки пронизує пісню «Цвіте терен, цвіте терен». Це монолог
дівчини, яка нарікає на зрадливого коханого: «Десь поїхав мій миленький іншої
шукати».
Варто звернути увагу на ще одну суттєву особливість пісень про кохання:
ліричними героями в них завжди є або двоє закоханих, або один з них. Проте
часто згадують і про інших людей, переважно про матерів, які визначають долю
дітей:
Ой не хоче
твоя мати
Мене, бідну, знати,
Хоче собі багатую
Невістку шукати!
Основними рисами поетики пісень
про кохання є:
-
виразно виявлені романтичні почуття;
-
сентиментальний пафос;
-
наявність образів-символів, порівнянь, постійних епітетів.
Друга, кількісно менша тематична група
родинно-побутової лірики — це пісні про сімейне життя. У них відтворена реальна
дійсність без прикрас і перебільшень, без поетизації, розповідається про
родинні стосунки, життєві конфлікти, побут тощо. Елементи романтики, характерні для пісень про кохання, поступаються місцем
буденщині, нелегкій праці, жорстокій реальності.
Найпоширенішою є тема нелегкої жіночої долі. Існує думка, що складалися
такі пісні жінками, які не зазнали щастя в сімейному житті. Іван Франко називав
ці твори «жіночими невольничими псалмами». Часто дівчина, вийшовши заміж,
стикалася з недоброзичливим ставленням із боку родичів чоловіка, особливо
свекрухи. Тому такі пісні пронизані мотивами втоми, туги за рідним домом, де з
матусею жилося щасливо.
Інколи сімейне життя
затьмарювали інші обставини, найгірша з яких — жорстоке ставлення чоловіка до
жінки.
Нелегка праця на полі і в домі, матеріальні нестатки, хвороби... Усе це
знайшло відображення в ліричних піснях, у яких народ правдиво відтворив своє
життя з його щоденними клопотами й миттєвими радощами. Глибина ліризму цих
пісень виявляється не в поетизації сімейного життя, а у відвертій правдивості,
реальності його відтворення.
Рольова гра
«Я вчитель!»
Орієнтовані
питання учнів
1.Назвіть дві тематичні групи родинно-побутових пісень.
2. Які почуття розкриваються у піснях про кохання?
3. Назвіть образи,
які змальовуються у піснях про кохання.
4. Які художні засоби переважають у піснях про кохання?
5. Що розповідають пісні про сімейне життя?
6.Як називає І.Франко пісні, в яких розкривається тема
нещасливого подружнього життя?
Інтерактивна
вправа «Сторінками ВІКІПЕДІЇ»
Учні здійснюють пошук на сторінках Інтернету
пояснення літературних термінів
Словничок літературних термінів:
Постійні
епітети - епітети,
які у фольклорних творах, а іноді в інших, часто вживаються з тими самими
словами: козак — молоденький, кінь — вороненький, зброя — ясная, шлях — битий.
Порівняння
- це зіставлення двох або кількох предметів
чи епізодів, дій, між якими є якась подібність чи аналогія, а також це
пояснення одного предмета чи явища з допомогою іншого, подібного до нього.
Наприклад:
«У хлопчика характер лагідний, як у голуба».
«Вишня стоїть у цвіту, наче снігом обсипана».
«У хлопчика характер лагідний, як у голуба».
«Вишня стоїть у цвіту, наче снігом обсипана».
Поширеним називається порівняння,
у якому порівнювані предмети зіставляються одночасно за кількома ознаками.
Слів є відмінна природа: одні є скучні і діряві,
Як придорожні поля; другі, як свіжий пісок
На узбережжях відлюдних, нам радують око і душу;
Мужнє гранітне зерно треті нагадують нам;
Інші — немов діаманти, що блиском споріднені з сонцем.
М. Зеров
Слів є відмінна природа: одні є скучні і діряві,
Як придорожні поля; другі, як свіжий пісок
На узбережжях відлюдних, нам радують око і душу;
Мужнє гранітне зерно треті нагадують нам;
Інші — немов діаманти, що блиском споріднені з сонцем.
М. Зеров
Образи
– символи - знак (предмет, дія чи слово), що умовно
виражає сутність якогось явища. Наприклад, хліб-сіль — символ гостинності.
Зменшувально-пестливі слова - форма слова, що вживається для передачі
основного значення слова з відтінком зменшуваності або ніжності і близьких
почуттів.Для української мови характерне широке вживання
зменшувальних форм, причому не тільки у фольклорі, де димінутив часто є
засобом вираження художньої мови (козаче́ньки, се́рденько, лебі́донька), а й у побуті, особливо у материнській
мові до дітей.
Художній паралелізм - це паралельне зображення двох явищ із різних
сфер життя.
Наприклад:
Як ми кохалися, як голубів пара,
Тепер розійшлися, як чорная хмара!
Як ми кохалися, як голубів пара,
Тепер розійшлися, як чорная хмара!
Слово вчителя
Групою творів про родинний
побут, яка виділяється на основі способу відображення життєвих явищ є
сатирично-гумористичні пісні. На них позначилась весела вдача українця, який
уміє з гумором сприймати несподівані повороти долі, знаходити розраду у
влучному жарті.
Найбільше жартівливих
пісень присвячено темі кохання. У них із гумором згадується залицяння хлопця до
дівчини, висміюються залицяльники-невдахи, які не вміють заговорити з дівчиною,
чи бояться її батьків. Предметом висміювання є також невдалі побачення, коли
хлопцеві доводиться сидіти
зачиненим у хижці, ховатися в запічку чи городами тікати від сусідських собак.
Театралізований виступ
учнів дуетом «Грицю, Грицю до
роботи», у кінці виконання учасники роздають учням листівки із зображенням
голуба і голубки з порадами на щасливе родинне життя
Під час виступу учнів вчитель роздає учням
зображення голуба та голубки, на зворотньому боці якого записані поради
щасливого подружнього життя.
Грицю,
Грицю, до роботи!
В Гриця порвані чоботи...
Грицю, Грицю, до телят!
В Гриця ніженьки болять...
Грицю, Грицю, молотити!
Гриць нездужає робити...
Грицю, Грицю, врубай дров!
Кахи-кахи! Нездоров...
Грицю, Грицю, роби хліб!
Кахи-кахи! Щось охрип...
Грицю, Грицю, до Марусі!
"Зараз, зараз уберуся!"
Грицю, Грицю, хоч жениться?
"Не можу одговориться!"
Грицю, Грицю, кого взяти?
"Краще Галі не зіскати!
Галю, серденько моє,
Чи підеш ти за мене?"
"Стидкий, бридкий, не люблю
І за тебе не піду!"
В Гриця порвані чоботи...
Грицю, Грицю, до телят!
В Гриця ніженьки болять...
Грицю, Грицю, молотити!
Гриць нездужає робити...
Грицю, Грицю, врубай дров!
Кахи-кахи! Нездоров...
Грицю, Грицю, роби хліб!
Кахи-кахи! Щось охрип...
Грицю, Грицю, до Марусі!
"Зараз, зараз уберуся!"
Грицю, Грицю, хоч жениться?
"Не можу одговориться!"
Грицю, Грицю, кого взяти?
"Краще Галі не зіскати!
Галю, серденько моє,
Чи підеш ти за мене?"
"Стидкий, бридкий, не люблю
І за тебе не піду!"
Таємниці щасливого родинного життя
від відомих людей
Поважайте один одного. Це почуття має бути
взаємним. Кожен хоче, що близькі до нього добре ставилися, шанували,
прислухалися до його слів. Подавайте приклад такого ставлення.


До речі, будь-які непорозуміння, образи потрібно не "збирати" в собі, їх треба вміючи обговорювати, причому спокійно, без претензій і роздратування. Всі люди індивідуальні, тому протиріччя в подружній парі неминучі, але коли спокійно, з любов'ю і розумінням чоловік і дружина разом шукають вирішення, вони завжди зможуть прийти до згоди і компромісу.

Літературна
студія
-
Мовчазне варіативне читання
родинно-побутових пісень з попереднім коментарем вчителя:
1 група учнів опрацьовує
зміст пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють»
Місяць на небі, зіроньки сяють,
Тихо по морю човен пливе.
В човні дівчина пісню співає,
А козак чує, серденько мре.
Пісня та мила, пісня та люба —
Все про кохання, все про любов,
Як ми любились та й розійшлися.
Тепер зійшлися навіки знов.
Ой очі, очі, очі дівочі.
Темні, як нічка, ясні, як день.
Ви ж мені, очі, вік вкоротили.
Де ж ви навчились зводить людей?
Коментар вчителя
Родинно-побутова пісня «Місяць на
небі, зіроньки сяють» змальовує чудову картину розмови сердець двох
закоханих. Дівчина співає, пливучи в човнику місячної ночі, козак це чує, і
його серце завмирає від радості й щастя, він сподівається, що його почуття
взаємні. Кажуть, що очі — дзеркало душі. Отже, саме вони «звели з розуму»
парубка. Пісня ніжна, лагідна, з багатьма пестливими словами, повторами,
порівняннями та епітетами. Користується популярністю й донині.
2
група учнів опрацьовує зміст пісні «Цвіте терен, цвіте терен»
Цвіте терен, цвіте терен,
А цвіт опадає,
Хто в любові не знається,
Той горя не знає.
А я, молоденька,
Вже горя зазнала,
Вечероньки не доїла,
Нічки не доспала.
Візьму я крісельце,
Сяду край віконця,
Іще очі не дрімали,
А вже сходить сонце.
Хоч дрімайте, не дрімайте —
Не будете спати,
Десь поїхав мій миленький
Іншої шукати.
Нехай іде, нехай їде.
Нехай не вернеться,
Не дасть йому Господь щастя,
Куди повернеться.
Очі мої, очі мої,
Що ви наробили,
Що всі люди обминали,
А ви полюбили.
Коментарвчителя
Терен — символічна рослина і в літературі, і у фольклорі. Це
символ перешкод, страждання. Дівчина полюбила того, хто, можливо, не вартий її
кохання, бо поїхав «іншої шукати». А може, це тільки ревнощі, і дівчина вірить,
виглядає милого. Любов — це віра й надія, щастя й нещастя, і хоч у пісні
співається, що «хто з любов'ю не знається, той горя не знає», усе ж без любові,
навіть нерозділеної, людині не можна, вона не пізнає справжнього щастя. Пісня
має характерні ознаки фольклору — повтори, звертання, риторичні питання,
зменшувально-пестливі слова.
3
група учнів опрацьовує зміст пісні «Сонце низенько, вечір близенько…»
Сонце низенько, вечір близенько,
Спішу до тебе, моє
серденько.
Ти ж обіцяла мене
любити.
Ні з ким не знатись, для мене жити.
Серденько моє. як ми обоє
Кохались вірно,
чесно, примірно;
Ой як я прийду,
тебе не застану,
Зломлю рученьки —
жить перестану.
«Ой прийди, прийди.
Не вчиню кривди.
Як буде кривда, я
буду винна.
Ой прийди, прийди,
мій голубочку,
Я впущу тебе у
коморочку».
Ой як впускала, то й
цілувала.
Як випускала, тяжко
вздихала.
Коментар вчителя
Народна пісня «Сонце низенько» оспівує кохання
парубка та дівчини, які чекають вечора, щоб зустрітися. Головне у стосунках
молодих людей — вірність та чесність, ніжність, Хлопець називає дівчину «мої
серденько», дівчина — «мій голубочку». їхні почуття глибокі, такі, що закохані
не уявляють собі життя одне без одного. У пісні є характерні вигуки, пестливо-зменшувальні слова та інші засоби
виразності.
-
Виразне читання пісень вголос
Щоденник
подвійних нотаток (учні вибірково коментують записані на
аркуші рядки, власні відчуття)
«Місяць на небі, зіроньки сяють.
Тихо по морю
човен пливе.
В човні дівчина
пісню співає,
А козак чує,
серденько мре»
|
|
«Іще очі не дрімали,
А вже сходить
сонце.
Хоч дрімайте, не
дрімайте —
Не будете спати,
Десь поїхав мій
миленький
Іншої шукати».
|
|
«Сонце низенько, вечір близенько,
Спішу до тебе,
моє серденько.
Ти ж обіцяла мене
любити.
Ні з ким не знатись, для мене житии».
|
Пошуково-дослідницька
робота. Робота у групах
І
група: знайдіть у вивчених піснях
образи-символи, розтлумачте їх.
ІІ
група: знайдіть у
вивчених піснях засоби художньої виразності.
Результати роботи учні
фіксують у таблицях:
*Примітка: вибірково символи вже наведені в таблиці, завдання:
пояснити їх зміст. Кількість «трьох крапки»
відповідає одному образу-символу. Подається і тлумачення образу-символу,
потрібно назвати останній.
І група
Зразок таблиці
Назва пісні
|
Образ-символ
|
Тлумачення
символу
|
«Цвіте терен, цвіте терен»
|
терен
|
символ ….
|
…
|
…
|
|
«Місяць на небі, зiроньки сяють»
|
місяць
|
символ …
|
…
|
символ дівчини-красуні, кохання, доброї душі, нового
щасливого життя
|
|
човен
|
символ ….
|
|
«Сонце низенько, вечір близенько»
|
…
|
символ можливих перешкод, що їх має здолати дівчина
|
*Примітка: у таблиці вибірково наведені приклади
художніх засобів, потрібно або вказати
його вид, або процитувати рядками з пісні.
ІІ
група
Зразок таблиці
Назва пісні
|
Цитата
|
Назва
художнього засобу
|
«Місяць на небі, зiроньки сяють»
|
...очі дівочі, темні, як нічка, ясні, як день
|
….
|
………………………
|
зменшено-пестливі слова
|
|
………………………
|
повтори
|
|
«Цвіте терен, цвіте терен»
|
Хто в любові
не знається,
Той горя не знає.
…………………………...
|
антитеза
|
……………..,
…………………
|
антоніми
|
|
Цвіте терен, терен цвіте
Листя опадає. |
…..
|
|
«Сонце низенько, вечір близенько»
|
Серденько, низенько, близенько, рученьки, біленькі
|
…..
|
………………………
|
поширене звертання
|
|
……………………. біленькі
|
постійні епітети
|
|
………………………
|
синоніми
|
Оцінювання роботи в групі за критеріями,
зазначеними в нижчеподаній таблиці
Клас ________
|
Самооцінка
|
Оцінка учасників групи
|
|
Прізвище, ім’я учня ______________
|
Прізвище, ім’я
|
Оцінка
|
|
Критерії
Працював найкраще
|
1.
|
||
Працював добре
|
2.
|
||
Працював
посередньо
|
3.
|
||
Незначний внесок
у працю
|
4.
|
||
Майже не працював
|
5…
|
Побудова діаграми Вена
ІV.
Рефлексійно-оцінювальний етап
Усна рефлексія
1.Що ми вивчали сьогодні на уроці?
2.Що ви зрозуміли і дізналися нового?
3.Як ви працювали на уроці?
4.Що найбільше зацікавило на уроці, здивувало?
5.Чим найбільше задоволені: процесом, результатом чи настроєм?
V. Домашнє завдання
Обов’язково: навчитися
виразно читати пісні: «Місяць на
небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен,
цвіте терен», «Сонце
низенько, вечір близенько…»,
«За городом качки пливуть», «Світи, світи, місяченьку»,
«Лугом іду, коня веду».
За бажанням: відтворити кольорами настрій вивчених на
уроці пісень; проілюструвати улюблену пісню; вокальний виступ (пісні
родинно-побутового характеру).
ІV.
Рефлексійно-оцінювальний етап
Усна рефлексія
1.Що ми вивчали сьогодні на уроці?
2.Що ви зрозуміли і дізналися нового?
3.Як ви працювали на уроці?
4.Що найбільше зацікавило на уроці, здивувало?
5.Чим найбільше задоволені: процесом, результатом чи настроєм?
V. Домашнє завдання
Обов’язково: навчитися
виразно читати пісні: «Місяць на
небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен,
цвіте терен», «Сонце
низенько, вечір близенько…»,
«За городом качки пливуть», «Світи, світи, місяченьку»,
«Лугом іду, коня веду».
За бажанням: відтворити кольорами настрій вивчених на
уроці пісень; проілюструвати улюблену пісню; вокальний виступ (пісні
родинно-побутового характеру).
1 коментар:
Життя іноді може бути веселим, одна хвилина прекрасна, а наступна - зовсім інша. Ми з чоловіком прожили дуже красиве життя до несподіваного хаосу, життя без вад і недовіри, поки у нас не було проблем з підтримкою наших дітей, він перестав платити і знайшов пригоду за межами флірту зі своїм заповітним подружжям. все, що я страждав. і для того, над чим я працював над непотрібним задоволенням, я відчував у собі цю порожнечу, я не мав уявлення, як допомогти мені з’єднатися з ним, тому що він не повернувся додому, пізно просидів, пив, курив, займався різними речами, які він ніколи не робив зробив. Але завдяки людині, яка принесла радість і стабільність у мій дім, доктор Егвалі, людина добрих справ, настільки справжній і поступливий, бо я намагався і мав довіру. Поговоріть з ним про те, що вас турбує, і ви будете раді, що це зробили. WhatsApp або Viber +2348122948392 або електронною поштою dregwalispellbinder@gmail.com
Дописати коментар