Українське весілля – один із провідних жанрів родинно-обрядової творчості
Мета: ознайомити школярів з весіллям — українським
обрядом та етапами його проведення; проаналізувати весільні програмові пісні,
звертаючи увагу на мотиви, настрій, художні засоби; розвивати пам’ять, логічне
мислення, допитливість, прагнення пізнати багато корисного і цікавого; вміння
спостерігати, робити висновки, формувати естетичні смаки учнів;
виховуватипочуття поваги, пошани до обрядів українців, вітчизняної культури;
прищеплювати відповідальність за збереження звичаїв і традицій свого народу.
Тип уроку: вивчення нового навчального
матеріалу
Обладнання: збірки фольклорних творів, технічні засоби
виходу в Інтернет-мережу, відеофрагмент
«Сватання на Гончарівці», презентація проекту (слайд-шоу) «Українське
весілля у світлинах», картки «Етапи весілля», індивідуальні повідомлення учнів,
індивідуальні картки оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
І.
Перевірка домашнього завдання
Опитування у
системі «учень-учень»
Ø Учні розказують один одному напам’ять тексти родинно-побутових пісень,
оцінюють за п’ятибальною
шкалою: 1(1+,1-), 2 (2+,2-), 3(3+, 3-),
4 (4+, 4-), 5 (5+, 5-).
Ø Учитель вибірково перевіряє об’єктивність оцінювання.
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя
Хлопець і дівчина
полюбили один одного й вирішили одружитися, справити весілля. Що може бути
кращим за це? Така подія – свято не лише для них, а й для їхніх батьків,
родичів, знайомих. Цікавим є походження самого слова «шлюб». Спочатку це був
«слюб» - єднання по любові.
Як правило, на весіллі лунає
багато пісень. Наші предки супроводжували кожне весільне дійство – заручини,
сватання, дівич-вечір, випікання короваю, власне весілля тощо – спеціальними
весільними піснями, які мали глибоко символічне значення. Це і буде предметом
нашої розмови на сьогоднішньому уроці.
Перегляд відеофрагментів з фільму «Кайдашева сім’я»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Сприймання навчального матеріалу
Паралельні
завдання у мікрогрупах:
1.
Довідка on-line
Ø Учні
в Інтернет-мережі шукають
відповіді на питання:
-
Яке
значення у фольклорі має цифра сім?
-
Які
весільні повір’я і прикмети
існують у нашого народу?
2.
Порушена послідовність
Ø Учні перечитавши поданий матеріал на
картках, повинні розмістити їх
послідовно, відповідно до етапів проведення народного весілля. Учні працюють у парі.
Матеріал для
карток
Знайомилися парубки
й дівчата на вечорницях, на «вулиці», під час церковних свят. Передшлюбні
стосунки суворо засуджувалися всією громадою.
Заручини. Вони відбувалися задовго до сватання — звичайно
місяців за два-три. Часом батьки, виходячи з господарських розрахунків,
заручали дітей ще в ранньому віці. Але найчастіше хлопець, умовившись з дівчиною,
сповіщав про це своїх батьків і з рідним дядьком ішов у її сім’ю домовлятися.
Коли батьки дівчини погоджувалися на одруження, то обговорювався про час
сватання. У ряді місцевостей заручини відбувалися після весілля.
Сватання. Посланці женеха (свати, старости) – поважні чоловіки , які
добре знали, що в таких випадках говорять, не просто запитували у батьків, чи
віддадуть вони свою дочку за їхнього «князя», а говорили, що в їхній двір
забігла куниця, і «князь» хоче її впіймати. Якщо батьки «не бачили ніякої
куниці» або говорили , що дочці ще треба трохи підрости, то це означало
відмову. Таке ж значення мав і піднесений сватам чи женихові гарбуз. Коли ж
дівчина подавала сватам рушники, а «князеві» хустку – це означало, що сватання
пройшло успішно й можна було приступати до заручин: сходилися гості, дружки,
співалися відповідні пісні. Обрядові пісні звучали й при випіканні весільного
короваю, який готували тільки жінки з благополучних сімей, щоб молоді також
жили щасливо. Дружки накликали добре життя молодому подружжю і на
«вінкосплетінні» - це був вечір прощаня з дівуванням та парубкуванням, на якому
плели вінок із барвінку нареченій, в’язали букетики для дружок і боярів,
завивали гільце (вильце, вільце), що мало прикрашати весільний стіл.
Підготовка до весілля могла тривати від кількох днів до
трьох місяців (іноді більше). У цей час у сім’ї зарученої готували віно
(придане). Обидві родини купували подарунки, різали бичка або порося, птицю,
випікали багато хліба, готували різні страви (їх мало бути до двадцяти),
прибирали в хаті, опоряджали садибу.
Запросини. Молода з дружками, молодий з боярами, співаючи
пісень відповідного змісту, ходили по селу й запрошували родичів на весілля.
Цей обряд полягав у тому, що, зайшовши до хати, заручена або наречений
кланялися господарям, цілували їх руку й говорили: «Просили батько, просили й
мати, і я прошу на моєвесілля». Ті цілували молодят у голову, бажали щастя й
добра, обіцяли прибути. Усіх учасників і гостей бувало 50–60 осіб.
Коровай. Для його випікання запрошувалося від трьох до семи шанованих молодих жінок, які жили із своїми чоловіками в повній злагоді (розведених і вдовиць не брали). Коровай пекли в хаті і молодого, і молодої. Коровайниці приносили борошно. Яєчка, горілку, масло. Роботою їхньою керував старший сват: благословляв місити тісто, вливати в нього трохи горілки, брати коровай, садовити в піч, виймати й вносити в комору.
Гільце. У суботу вранці молода із старшою дружкою скликали дружок і свах вити гільце. Усі сідали за столом і, співаючи узаконених звичаєм пісень, прикрашали заготовленими заздалегідь квітами, пахучим зіллям, стрічками, монетами зрізану гілку плодового або хвойного дерева, а на вершечок прив’язували букетик з колосся. Готове гільце втикали у свіжу хлібину, і воно стояло на столі впродовж усього весілля. Таке ж гільце звивали бояри в хаті молодого. Обряд прикрашування гільця символізував звивання нової сім’ї. Дівчата сплітали також і віночки або букетики квітів, які потім пришивали до шапок молодого та бояр.
Дівич-вечір — це прощання нареченої з дівоцтвом. У суботу ввечері всі подруги молодої сходилися до її хати. Під троїсті музики вони співали пісень, у яких славили дівочу красу, молодість, привільне життя, висловлювали жаль з приводу розлуки з батьками, родом. У деяких місцевостях на дівич-вечір приходив і молодий, брав сорочку, а нареченій дарував щось з одежі.
Коровай. Для його випікання запрошувалося від трьох до семи шанованих молодих жінок, які жили із своїми чоловіками в повній злагоді (розведених і вдовиць не брали). Коровай пекли в хаті і молодого, і молодої. Коровайниці приносили борошно. Яєчка, горілку, масло. Роботою їхньою керував старший сват: благословляв місити тісто, вливати в нього трохи горілки, брати коровай, садовити в піч, виймати й вносити в комору.
Гільце. У суботу вранці молода із старшою дружкою скликали дружок і свах вити гільце. Усі сідали за столом і, співаючи узаконених звичаєм пісень, прикрашали заготовленими заздалегідь квітами, пахучим зіллям, стрічками, монетами зрізану гілку плодового або хвойного дерева, а на вершечок прив’язували букетик з колосся. Готове гільце втикали у свіжу хлібину, і воно стояло на столі впродовж усього весілля. Таке ж гільце звивали бояри в хаті молодого. Обряд прикрашування гільця символізував звивання нової сім’ї. Дівчата сплітали також і віночки або букетики квітів, які потім пришивали до шапок молодого та бояр.
Дівич-вечір — це прощання нареченої з дівоцтвом. У суботу ввечері всі подруги молодої сходилися до її хати. Під троїсті музики вони співали пісень, у яких славили дівочу красу, молодість, привільне життя, висловлювали жаль з приводу розлуки з батьками, родом. У деяких місцевостях на дівич-вечір приходив і молодий, брав сорочку, а нареченій дарував щось з одежі.
Стоячи на воротях молодої, парубки, «озброєні палицями,
монями, голоблями тощо, не пускали поїзжан у двір; починалася боротьба за
ворота, але все закінчувалося мирно: молодий частував парубків горілкою або
давав гроші, і вони пропускали його у двір. Але на хатньому порозі мусили знову
затримуватися. За столом сидів рід молодої, а її, схилену до столу, покривали
хусточкою, зверху ставили хлібину з дрібкою солі. Починався обряд викупа
молодої, яку «продавав» її брат. Відбувався торг.
Саме весілля. У неділю
вранці молоду готували до шлюбу: брат розплітав і мастив медом косу; дружки
прикрашали її стрічками, монетами, вкладали часник (як оберег від напасті),
одягали віночок і вельйок (рід фати), вбирали в найкращий одяг. При цьому співали про те, що їхня княгиня дуже гарна, а ще
буде й щаслива, славили її нареченого.
Приходив молодий, ставав з нею на рушник (щоб життєва дорога була довга й гладенька); просили батьків благословити їх. Батько знімав з божниці Спаса, мати — Богородицю; тричі хрестили ними шлюбну пару, приговорюючи: «Бог благословляє і я благословляю на щастя, на здоров’я, на довгі роки».
Приходив молодий, ставав з нею на рушник (щоб життєва дорога була довга й гладенька); просили батьків благословити їх. Батько знімав з божниці Спаса, мати — Богородицю; тричі хрестили ними шлюбну пару, приговорюючи: «Бог благословляє і я благословляю на щастя, на здоров’я, на довгі роки».
Молодята йшли в церкву вінчатися. Всі учасники весілля,
співаючи пісень, рушили за ними. Коли поверталися назад, від бувався обряд
зустрічі молодих: батьки виходили напроти них з хлібом і сіллю на рушнику,
мати, стоячи на порозі у виверну-тому кожусі (щоб посіви були густі, як вовна),
обсипала молодих і челядь збіжжям, змішаним з горіхами, цукерками, монетами, насінням
(щоб багаті були). Завівши в хату, молодих садовили на посад (місце під
божницею) на вивернутий кожух. По праву руку молодого сідав його рід, по ліву
молодої — її рід.
Світилки запалювали свічки, починались частування. Хори співали до кожної страви, яку подавали мати й родички, жартівливих пісень: «борщ укипів на льоду», для каші «з помийниці воду брали, курку чи гуску непатранами давали» тощо. Відбувалися й переспіви між хорами: дружки висміювали бояр за ненажерливість («півтора вола з’їли, на столі ні кришечки, під столом ні кісточки») або за крадіжку («їли юшку, вкрали галушку, сховали в кишеню — дівкам на вечерю»).
Світилки запалювали свічки, починались частування. Хори співали до кожної страви, яку подавали мати й родички, жартівливих пісень: «борщ укипів на льоду», для каші «з помийниці воду брали, курку чи гуску непатранами давали» тощо. Відбувалися й переспіви між хорами: дружки висміювали бояр за ненажерливість («півтора вола з’їли, на столі ні кришечки, під столом ні кісточки») або за крадіжку («їли юшку, вкрали галушку, сховали в кишеню — дівкам на вечерю»).
По обіді старший сват чи боярин подавав молодим хустку, за крайки якої вони бралися, і виводив у двір, за ними йшли всі присутні. Починалися танці, всілякі жартівливі витівки учасників і гостей. Молодий їхав додому ще сам; його зустрічали батьки з хлібом і сіллю, обводили навколо діжі, поставленоїпосеред двору (щоб завжди був хліб у молодят); мати обсипала сина й бояр збіжжям, змішаним з горіхами тощо. Зайшовши до хати, частувалися, а потім їхали до молодої, всю дорогу співаючи.
Потім починалося частування, далі — обмін родин подарунками; матерям — очіпки або чоботи, батькам — шапки, сестрам — черевики, братам — пояси, родичам — хустки, стічки тощо. Молодятам гості, бояри, свати дарували всілякі предмети, потрібні в господарстві, або гроші; часом — телят, поросят, птицю. Стар- ший боярин виконував обряд роздачі короваю: найбільшу шишку зрізав і давав батькам, вироби з тіста по шматочку — учасникам і гостям, а «підошву» — музикам.
Найдраматичніший момент весілля — прощання молодої з
батьками та родом. Вона сама або хор співали пісні-подяки батькові, матері,
родичам, а ті бажали їм здоров’я, щастя, достатку. Приданки та бояри в цей час
з дозволу старшого старости виносили і вантажили на вози скриню молодої,
подушки, перину та всяке починання. А челядь молодого нишпорила по господі й
«крала» для молодого на нове господарство все, що траплялося під руку: макітри,
миски, ложки, лопати, курей, ягнят, поросят. Челядь молодої ганялась за ними,
відбираючи загарбане. Зчинялася метушня, крики й жартівливі лайки лунали на все
село.
Дорогою весільна челядь співала різних пісень. На шляху та біля воріт молодого вже палали снопи, через які молодята мали швидко перескочити — відгомін язичницького обряду «очищення вогнем»). У дворі батько й мати молодого зустрічали хлібом-сіллю, вели в хату. Проходячи повз піч, молода кидала туди курку, яку смажитимуть завтра. Знову з піснями, жартами й музикою відбувалося бенкетування, а молодих відсилали відпочивати.
Комора — приміщення, в якому для молодих заздалегідь приготована постіль. Цей звичай був важливим заходом для підтримки в молоді високої моральності, скромності, цнотливості, а для батьків — ніби перевіркою, чи здатні вони виховувати своїх дітей відповідно до норм звичаєвого права. Коли виявлялося, що молода зберегла дівоцтво, її величали в піснях, хвалили батьків, несли в комору печену курку, різні смачні наїдки й напитки.
Дорогою весільна челядь співала різних пісень. На шляху та біля воріт молодого вже палали снопи, через які молодята мали швидко перескочити — відгомін язичницького обряду «очищення вогнем»). У дворі батько й мати молодого зустрічали хлібом-сіллю, вели в хату. Проходячи повз піч, молода кидала туди курку, яку смажитимуть завтра. Знову з піснями, жартами й музикою відбувалося бенкетування, а молодих відсилали відпочивати.
Комора — приміщення, в якому для молодих заздалегідь приготована постіль. Цей звичай був важливим заходом для підтримки в молоді високої моральності, скромності, цнотливості, а для батьків — ніби перевіркою, чи здатні вони виховувати своїх дітей відповідно до норм звичаєвого права. Коли виявлялося, що молода зберегла дівоцтво, її величали в піснях, хвалили батьків, несли в комору печену курку, різні смачні наїдки й напитки.
Покриття — один з найзворушливіших моментів весілля. Воно
відбувалося вранці в понеділок. З піснями і примовками дружки знімали з чесної
молодої вінок, стрічки й віддавали молодшій сестрі або родичці; горілкою
промивали косу; жінки одягали на голову очіпок, пов’язували зверху каміткою або
хусточкою. Перед покриттям «нечесної» молодої стрічки рвали, вінок кидали долі
й топтали ногами.
Перезва. Пізніше весь рід молодого прямував до нових сватів. Після частування дружки мили руки, молилися богу, за дозволом свата розрізували коровай, привезений від молодого; під спів хорів по шматочку роздавали всім присутнім. Після танців увечері всі розходилися.
Циганщина. У вівторок сходилися до хати молодого. Дехто вбирався циганом і циганкою, ворожками, москалями, старцями; чоловіки вдягали жіночий одяг, жінки — чоловічий. Гуртом обходили всіх родичів. Ті, що йшли попереду, випрошували, а ті, хто за ними,— крали борошно, гречку, гусей, курей тощо. Все здобуте таким чином приносили до батьків молодого, продавали одне одному збіжжя, а птицю смажили; на вторговані гроші купували горілку. Вигадкам і витівкам не було кінця. Робилися виставки окремих ігор п’єс, найчастіше «Піп і смерть» та «Млин» (виконавці ролей рядилися і гримувалися). У хаті молодого рогачами, кочергами, граблями скородили стіни, обдирали піч (щоб завдати молодій роботи, перевірити її вміння опоряджати житло). На тачку або передок воза (з двома колесами) клали солому, садовили батьків, з піснями, танцями, різними вигадками вивозили їх за село й вивертали в пилюку на дорозі або в найбільшу калюжу. У різних місцевостях, залежно від весільних звичаїв авторського чи артистичного обдаровання учасників і гостей подібні витівки були найрізноманітнішими.
На сучасному етапі народне весілля зазнало великих змін. Зменшилася кількість учасників, сюжет обмежився найчастіше тільки трьома актами — заручини, сватання й саме весілля; старі обряди майже зникли, пісні й музика забулися.
Перезва. Пізніше весь рід молодого прямував до нових сватів. Після частування дружки мили руки, молилися богу, за дозволом свата розрізували коровай, привезений від молодого; під спів хорів по шматочку роздавали всім присутнім. Після танців увечері всі розходилися.
Циганщина. У вівторок сходилися до хати молодого. Дехто вбирався циганом і циганкою, ворожками, москалями, старцями; чоловіки вдягали жіночий одяг, жінки — чоловічий. Гуртом обходили всіх родичів. Ті, що йшли попереду, випрошували, а ті, хто за ними,— крали борошно, гречку, гусей, курей тощо. Все здобуте таким чином приносили до батьків молодого, продавали одне одному збіжжя, а птицю смажили; на вторговані гроші купували горілку. Вигадкам і витівкам не було кінця. Робилися виставки окремих ігор п’єс, найчастіше «Піп і смерть» та «Млин» (виконавці ролей рядилися і гримувалися). У хаті молодого рогачами, кочергами, граблями скородили стіни, обдирали піч (щоб завдати молодій роботи, перевірити її вміння опоряджати житло). На тачку або передок воза (з двома колесами) клали солому, садовили батьків, з піснями, танцями, різними вигадками вивозили їх за село й вивертали в пилюку на дорозі або в найбільшу калюжу. У різних місцевостях, залежно від весільних звичаїв авторського чи артистичного обдаровання учасників і гостей подібні витівки були найрізноманітнішими.
На сучасному етапі народне весілля зазнало великих змін. Зменшилася кількість учасників, сюжет обмежився найчастіше тільки трьома актами — заручини, сватання й саме весілля; старі обряди майже зникли, пісні й музика забулися.
Евристична
бесіда за питаннями
1.
Назвіть
основні етапи українського весілля у їх
послідовності.
2.
Чому
обряд сватання нагадував фрагмент казки?
3.
Яка
особливість випікання короваю?
4.
Яка
частина весілля була найдраматичнішою?
5.
Чи
дотримуються сьогодні звичаю циганщини на весіллях?
Виступ учнів,
які працювали в мережі Інтернет
- ЧИСЛО 7 –
Сім -
символ святості, бо включає в себе Святу Трійцю (три), Творця світу, та
«четвірку», як символ міцності створеного Богом світу. Сім днів йшло творення
світу, і сім днів має тиждень, сім таїнств у Святої церкви і сім кольорів у
Небесної веселки, сім струн має ліра Орфея та
сім нот в нотному ряду...
Сім разів
міряють і лише один раз відрізають. Бо сьомий раз - найточніший. Адже він -
святий...
Сім має ще одну життєво важливу християнську
символіку: дитина до семи років - невинна душа. Навіть вважається, що при ній
ангели не сидять, а стоять; і при дитині не можна згадувати імені лукавого. А
по семи роках дитина вперше йде до сповіді, що означає: сім - це ще й символ
духовної відповідальності людини перед Господом.
- ПРИКМЕТИ
ü НЕ можна одружуватися, коли на кутку наречених є покійник.
ü Не можна проходити між нареченими у день їхнього весілля.
ü Весілля треба планувати у день власного дня народження ( додати 9 місяців
від дати свого народження).
ü Не варто кидати квіти нареченої ще неодруженим подружкам. За народними
переконаннями, у такий спосіб молода віддає власне щастя.
ü Якщо у день весілля іде дощ, молоді будуть багаті.
ü Той
з майбутнього подружжя довше проживе, у кого під час вінчання свічка залишиться
довшим.
ü Погана
прикмета - впустити обручку перш, ніж надягти його на палець. Якщо ви все ж
таки впустили кільце, то через нього протягують ниточку, яка повинна бути
заздалегідь заготовлена свідками і яка збере на себе погані прикмети. Після
цього кільце можна одягти. Ниточку після закінчення реєстрації потрібно
спалити, сказавши при цьому: "спалиш вогонь всі мої біди і печалі".
Спалює ниточку той, хто впустив кільце.
ü Обручки міряти нікому не давати ні до, ні
після весілля.Ще задовго до весілля, навіть задовго до зустрічі з судженим
молоді дівчата намагалися заглянути в майбутнє, шукали різні прикмети, які, як
їм здавалося, можуть хоч би натякнути на неминучу долю. У
минулому, в Різдво, в святочні дні, вночі проходили ворожіння.
1. Раз у водохресний вечорок
Дівчата ворожили:
За ворота черевичок
Знявши з ноги, кидали.
Вважалося, що носок кинутого
черевичка показує сторону, звідки чекати нареченого.Дівчата ворожили:
За ворота черевичок
Знявши з ноги, кидали.
2.
Ворожіння були всілякими, але завжди несли один і той же символ -
заміжжя. Наприклад, ставали спиною до стесу дрів і, зажмурюючись, витягували
яке-небудь поліно. Обмацували його і, виявивши гладку поверхню, раділи: жених
буде красивий. Якщо ж поліно товсте і з гладкою кіркою - багатий, ну, а якщо
кірка поліна шорстка, чекай жениха непривабливого.
3. Або
ворожіння по кільцях: у сито з крупою клали різні кільця, зібрані в рідних і
знайомі. Дівчина
запускала руку в це сито і разом з крупою витягувала яке-небудь колечко. Якщо
кільце було мідне, то це вказувало, що майбутній жених буде бідним, якщо срібне
- молодець з хорошої сім'ї, золоте - вийдеш заміж за купця, кільце з каменем -
за пана. Якщо ж в жмені крупи кільця не виявилося, доведеться почекати: цього
року вийти заміж не удасться. Було і так, що дівчата, веселячись, юрбою йшли до
ополонки. І там. де неглибоко, діставали з дна камінчик. Гладкий камінчик
вказував на те, що нареченого чекати красивого, якщо ж попадався шорсткий
камінчик, то жених буде негарним. Ці ворожіння проходили в жартівливій, ігровій
формі.
Перегляд
презентаційного проекту «Весілля «Давнє і нове»
Індивідуальне
повідомлення учня « Це цікаво!»
Матеріал для
повідомлення
Сватання
Дівчина пропонувала хлопцеві руку,
причому їй дуже рідко відмовляли, бо це могло покликати нещастя. Про силу цієї
традиції свідчить звичай, що існував у ХVIII ст: злочинця, засудженого за
страти, могли помилувати, якщо котрась із дівчат висловлювала бажання взяти
його за чоловіка.
Проте в міру того як зростала роль чоловіків у суспільній сфері, такі звичаї поступово забувалися.
І вже ініціатива у сватанні цілком перейшла до парубків, а роль дівчини звелася до сором’язливого колупання печі та подавання старостам весільних рушників.
Проте в міру того як зростала роль чоловіків у суспільній сфері, такі звичаї поступово забувалися.
І вже ініціатива у сватанні цілком перейшла до парубків, а роль дівчини звелася до сором’язливого колупання печі та подавання старостам весільних рушників.
Випікання короваю
Іноді саме сімох запрошували пекти
коровай, зв’язували їх рушником, щоб вони все
робили разом. У деяких регіонах слідкували за тим, аби покликаних жінок було
парне число: щоб молоді були завжди щасливі в парі.
Комора
Коли ж виявлялося, що молода «нечесна», вона мусила терпіти побої і
тяжкий глум: суджений та брат били її арапником; хори ганьбили необачну в
сороміцьких піснях, замикали до ранку в коморі саму, не давали їсти. Вранці
посилили до її родини челядників молодого, які висміювали батьків.
Якщо ж молода признавалася в своєму «гріху» ще до комори або її суджений брав провину на себе й обоє просили в усіх присутніх пробачення, то, присоромивши молоду в піснях, прощали, але батьків однак ганьбили.
Якщо ж молода признавалася в своєму «гріху» ще до комори або її суджений брав провину на себе й обоє просили в усіх присутніх пробачення, то, присоромивши молоду в піснях, прощали, але батьків однак ганьбили.
Взаємне
навчання
Учні у парі опрацьовують зміст весільних пісень «До бору, дружбонько, до
бору», «А брат сестрицю та й розплітає», «Розвий, сосно, сімсот квіток»,
«Летять галочки у три рядочки», «Ой матінко, та не лай мене» (учитель
самостійно перерозподіляє пісні).
Обговорюють зміст за питаннями:
-
Про
який етап весілля йдеться йдеться у пісні?
-
Символом
чого , на вашу думку, є «гільце»?
-
Які
ознаки народної пісні ви помітили в цьому творі?
«До бору, дружбонько, до
бору»
Обговорюють зміст за питаннями:
-
Про який
етап весілля йдеться у пісні?
-
Яким
є настрій пісні? Чому саме?
«А
брат сестрицю та й розплітає»
Обговорюють зміст за питаннями:
-
Кому
і в який етап весільного дійства
співається ця пісня?
-
Якими
є особливості пісні?
«Розвий,
сосно, сімсот квіток»
Обговорюють зміст за питаннями:
-
До
якого етапу весілля можна віднести цю пісню?
-
Який
виразний прийом народної пісні використаний на початку твору?
-
Який
настрій має пісня? Чому саме такий?
«Летять галочки у три
рядочки»
Обговорюють зміст за питаннями:
-
До якого
етапу весілля підходить ця пісня?
-
Що
твір символізує?
«Ой матінко, та не лай мене»
Заслуховування
відповідей учнів
Теорія
літератури. Робота біля дошки
З’єднати стрілочками назву художнього засобу
і відповідно приклад до нього.
«До бору, дружбонько, до бору»
-
«Славне наше гiллечко» -
«хрещатого барвiнку» -
«запашного васильку» -
«хрещатого барвiнку» -
«запашного васильку» -
«Не іди, сестрице молода, замуж» -
«галочки» -
«галочки» -
«Ой чого куєш, чого жалуєш, сива зозуленька?» -
«темного
лугу» -
«усі
дружечки» -
«молода
Марусенько» -
«дівоцької
краси» -
«Ой біжи,
біжи» -
«доріженьку»
-
«нічка та
темненькая» -
Метафора
Епітет
Зменшувально-пестливе слово
Звертання
Епітет
Звертання
Зменшувально-пестливе слово
Звертання
Епітет
Звертання
Епітет
Повтори
Зменшувально-пестливе слово
Зменшувально-пестливе слово
Вільне користування мережею Інтернет, пошук інформації
про весілля відомих людей:
-
Тік
-
Руслани
-
Кароль
-
Валерії тощо
V. Закріплення вивченого матеріалу
Проведення тестового опитування за індивідуальними
картками учнів
1. Гіллячко у творі названо:
а) щедрим;
б) славним;
в) щирим;
г) багатим.
2. Якої рослини немає у гільці?
а) Маку;
б) барвінку;
в) волошки;
г) калини.
«А брат сестрицю та й розплітає»
3. Розплітаючи коси своїй сестриці, брат згадує:
а) історії з її дитинства;
б) квітучу троянду;
в) цікаві епізоди їх життя у рідній оселі;
г) як вони разом уперше жито жали.
4. Про що просить брат сестру?
а) Не поспішати виходити заміж;
б) приготувати йому вареників;
в) спекти весільний коровай;
г) вибілити хату.
5.
Запашна квітка, що згадується у цій і попередній піснях:
а) барвінок;
б) волошка;
в) троянда;
г) лілея.
6. Пісня побудована у формі:
а) діалогу;
б) полілогу;
в) монологу;
г) довільного віршованого тексту.
«Розвий, сосно, сімсот квіток»
7. З яким проханням Марійка звернулася до сосни? Щоб та:
а) захистила її від лиха в житті;
б) надала сімсот квіток;
в) усипала двір своїми голками;
г) не ховала сонця своїм гіллям пишним.
8. Кого хотіла наділити Марійка квіткою сосновою?
а) Дружок;
б) сватів;
в) світилок;
г) бояр.
«Летять галочки у три рядочки»
9. Поперед галочок летіла:
а) ворона;
б) синичка;
в) зозуля;
г) сова.
10. З приводу чого висловлює жаль Марійка? Розставання з:
а) батьківським подвір’ям;
б) коханим;
в) рідним краєм;
г) русою косою та дівочою красою.
11. Через що дівчина заплакала? Бо:
а) не хотіла до шлюбу ставати;
б) заспівали дружки засватаній героїні;
в) боялася труднощів майбутнього родинного
життя;
г) її образили дружки.
12. Окресли модель
майбутньої власної родини.
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
Картка
індивідуального оцінювання учнів
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання
роботи учнів на уроці, коментування балів
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення:
Ø «Ніколи б не
подумала (подумав), що…»
Ø «Мене вразило …
«
Ø «Найбільше мене
зацікавило …»
Ø «Весілля для
мене …»
V. Домашнє завдання
Вибірково:
1.
Опрацювати теоретичну літературну статтю у підручнику.
2.
Дібрати пісні для музичного
супроводу сучасного весілля,
використавши народні пісні й пісні сучасного виконання. Обґрунтувати свій
вибір.
Немає коментарів:
Дописати коментар