ДОПОВІДЬ
Інтерактивні
технології навчання
На уроках української мови та літератури
використовую методи роботи, які допомагають зробити учня співавтором заняття, а
не пасивним сприймачем інформації. Намагаюся створити таку атмосферу, яка
сприяє не лише здобуттю нових знань, а й розвитку пізнавальної діяльності
учнів. На уроках учні активно висловлюють свої думки, міркують з приводу
вчинків тих чи інших героїв і не бояться сказати щось не так. Якщо відповідь
учня неповна чи неправильна, його доповнює інший.
На мою думку, до найбільш активних методів навчання належать інтерактивні
технології навчання. Адже інтерактивне навчання - це діалогічне навчання, яке
відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Так, наприклад, робота в
малих групах стимулює роботу в команді. Ідеї, вироблені в групі, допомагають
учасникам бути корисним одне одному. На уроках української мови учні із
задоволенням перевіряють знання правил одне в одного. У них з'являється живий
дух суперництва, тому кожна група прагне виконати завдання якнайкраще.
Проводити швидке опитування допомагає метод «Мікрофон».
Учні швидко, по черзі, відповідають на запитання або висловлюють власні думки.
Для підтримки й заохочування учнів використовую такі стратегії:
-
вислів: «Мені подобається», передає щире
захоплення учнем і дає зрозуміти, що його цінують;
-
вислів: «Я також...» виражає співчуття й
розуміння з боку вчителя;
-
увага без
похвали (погляд у вічі, час для учня, привітання після
відсутності, вияв турботи) надає можливість приділити увагу, підтримати
учня, не роблячи його надто залежним від схвалення інших;
-
похвала й
нагорода для всіх заохочує учнів і розвиває почуття єдності («Мені приємно працювати з вами», «Давайте
поаплодуємо собі за те, як ми провели сьогоднішній урок», «Ми всі так гарно
разом працюємо!»...).
Особливістю інтерактивного
навчання на заняттях літератури є випереджальні домашні завдання.
Під час читання тексту учні повинні робити закладки, виписувати цитати,
тези, систематизувати матеріал, аргументувати свої думки, робити певні висновки. Можна поділити групу на
підгрупи і запропонувати різні домашні завдання.
- підготувати
біографію;
- підібрати
висловлювання видатних людей про письменника або проблематику твору;
- визначити
основні проблеми твору;
- підготувати
історію написання, надрукування твору;
- підготувати
цитати для характеристики образів.
Використовую
на уроках літератури метод усного ланцюжка. Під час
підготовки до вивчення біографії письменника даю учням завдання: продумати
запитання. На занятті учні ставлять один одному запитання. Спочатку я націлюю
на те, щоб запитання ставилось найслабшим учням. Якщо в учня немає відповіді,
то надаю йому можливість виправитися, тобто при цьому методі обов'язково слід
повертатися до слабшого. Підключивши до роботи активних учнів, урізноманітнюю
варіанти ланцюжка:
-
учні ставлять запитання одне одному по порядку;
-
той, хто ставить запитання, визначає самостійно або за допомогою учителя
того, хто буде відповідати;
-
викликаю учня до дошки, а всі, хто бажає, ставлять йому запитання (такий
метод в основному використовую під час вивчення біографії письменника);
Щоб урізноманітнити роботу із запитаннями, проводимо їх у вигляді конкурсу
«Так» чи «Ні».
Можна використати метод незакінченого речення, який
дає можливість учням висловлювати власні ідеї, порівнюючи їх з іншими. Ось, наприклад,
зразки відповідей учнів на уроці з літератури. Родина для мене - це ...
o
тиха гавань,куди я можу завжди прийти;
o
люди, які мене люблять і розуміють;
o
мій дім, де я можу бути самим собою;
Технологія критичного читання
Даний спосіб передбачає порівняння очікувань з
результатами читання. Обробка тексту передбачає позначення окремих фрагментів
тексту такими позначками:
-
+
вкажіть місце, що вам відомо або підтверджує ваші очікування щодо змісту;
-
- вкажіть
місце, зміст якого для вас новий або спростовує ваші передбачення;
-
! вкажіть
місце, в якому знаходиться інформація. Яку ви не очікували побачити або
епізод, який вас найбільше вразив;
-
? вкажіть
місце, яке містить те, про що ви б хотіли дізнатися більше.
Метод „ Читання в парах"
Пропоную учням об'єднатися в пари.
Один з пари читає вголос абзац
тексту. Прочитавши, він підводить одним-двома реченнями підсумок того, що сказано, відповідаючи на
питання: «Про що йшлося?». Інший ставить
- ставить 1-2 запитання до того, що прочитано, особливо стосовно того,
як цей абзац стосується
теми (назви) цілого пункту. Далі другий з пари читає, а перший ставить
запитання. Кращі питання обговорюються у загальному колі.
Вільне письмо
Алгоритм діяльності:
1
крок. Учитель пояснює учням сутність і порядок
виконання роботи.
2
крок. Протягом 5 хвилин учні занотовують (не
зупиняючись) усе, що спаде на думку з приводу
теми, прочитаного твору (вивченого матеріалу, якщо рефлексія проводиться в
кінці уроку після обговорення). Якщо виникло утруднення, учень так і відзначає:
«Я не знаю, що писати» й або пояснює, чому так трапилося, або припиняє роботу.
3
крок. З огляду на те, що учням завжди потрібен
додатковий час, оголошуємо про його
закінчення через 4 хвилини і додаємо ще одну.
4
крок. Обговорення напрацювань у парах, групах.
Аналіз (виділення спільного, того, в
чому упевнений, і того, в чому не впевнений).
Таблиця ЗХД
(Знаю - Хочу знати - Дізнався)
Художня література як вид мистецтва
|
||
Знаю
|
Хочу знати
|
Дізнався
|
|
|
|
Алгоритм діяльності:
1 крок. На початку
уроку протягом 4-5 хвилин учень записує все, що він вважає, що знає з
теми, і що хоче знати.
2 крок. Наступні 2 - 3 хвилин результати обговорюються в парах.
3
крок.
Озвучення результатів. Інші учні в цей час звіряються зі своїми записами, аби доповнити їх або того, хто говорить. (Роботу можна
виконати в парах, тоді обговорення відбудеться між двома парами). Учителеві
важливо спрямувати увагу учнів на власні думки й почуття під час виконання
роботи та озвучення її результатів, наприклад: «Чому саме про це ви хочете
дізнатися?»
4 крок. Опрацювання розділу підручника.
5 крок. Заповнення третьої колонки: відповіді на поставлені запитання й окремо - на ті запитання, що не ставилися.
6 крок. Аналіз запитань, що залишилися без відповіді, і таблиці в цілому (самостійно, в парах, групах).
7 крок. Озвучення результатів.
Цей вид роботи можна розглядати і як
рефлексивний, адже учень аналізує рівень знань на початку та в кінці уроку.
Варто також запропонувати й інші види рефлексивних робіт:
Порушена
послідовність
Алгоритм діяльності:
1 крок. Учитель
на окремих аркушах паперу записує події
твору.
2 крок. Папірці
перемішуються й у такому вигляді вручаються учням у парі, групі).
3
крок. Завдання: розкласти їх у
порядку, як вони представлені утворі.
Мозаїка
Цей вид діяльності дає
можливість вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а
також заохочує учнів , допомагати один одному, вчитися навчаючи. Її доречно
застосовувати під час опрацювання оглядових тем.
Щоденник подвійних нотаток
Провівши вертикальну лінію посередині аркуша, учні ліворуч записують
зміст епізоду чи характеристику образу, який вразив найбільше, праворуч -
коментар і запитання, що виникли. Під час обговорення ч щоденникових
записів цитата та коментар зачитуються.
Наприклад:
Епізод
|
Коментар
|
«Вона чує, що
могутня течія бере її в обійми, а чорна глибінь тягне за ноги. Приходить
смерть. Але , вона не дасться. Вона має
сильні руки, а до берега недалеко... Душа рветься і до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня».
|
Чорна глибінь річки, течія,
крижана вода... і воля до життя. Так хочеться жити! Вона ж така молода. Рідний дім, Остап,тихий
став, Дунай,
|
|
|
|
|
Шість
капелюхів мислення
Метод використовується для різнобічного аналізу
явищ, для узагальнення досвіду. В його основі - 6 способів мислення:
·
«білий капелюх» - тільки факти, цифри, без емоцій і суб'єктивних
оцінок;
·
«жовтий капелюх» - позитивне мислення; виділити у розглядуваному
явищі тільки позитивне і аргументувати, чому;
·
«чорний капелюх» - протилежність жовтому; потрібно визначити
негативне у розглядуваному і з'ясувати причини цього;
·
«червоний капелюх» - емоційний: потрібно пов'язати зміни емоційного
стану з різними моментами розглядуваного явища, не пояснюючи причин;
·
«зелений капелюх» - це творче мислення: потрібно пояснити, що
можна було зробити по-іншому;
·
«синій капелюх» - філософський; потрібно об'єднати, узагальнити
думки інших «капелюхів», зробити висновки, знайти паралелі.
Рольова гра
Учні готують вправи, завдання за вивченим
матеріалом, проводять фрагмент уроку або ж виступають у ролі котрогось
із персонажів твору.
Наприклад: 7 клас, Іван Франка, «Захар
Беркут». Учитель пропонує охочим виступити у ролі Тугара Вовка і відповісти
на поставлені однокласниками запитання (учитель допомагає класові формулювати
запитання).
Немає коментарів:
Дописати коментар